Informacje ogólne - doświadczenia wirtualne


Instrukcje dla nauczyciela dotyczące interaktywnych aplikacji dostępnych na portalu edukator.pl



Wirtualne laboratoria - przegląd



Info

Wstęp

Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych otworzył w dydaktyce nowe możliwości i metody, wcześniej niedostępne. Narzędzia, które zawdzięczamy współczesnym technologiom cyfrowym, mogą znacznie ułatwić, przyspieszyć, uatrakcyjnić i wzmocnić proces zdobywania wiedzy i umiejętności.

Niniejszy informator zawiera garść wskazówek i informacji technicznych dotyczących internetowych aplikacji interaktywnych, ze szczególnym uwzględnieniem symulacji i wirtualnych laboratoriów.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Aplikacje interaktywne

W repozytorium portalu edukator.pl zgromadziliśmy kilka tysięcy interaktywnych aplikacji wspomagających proces nauczania/uczenia się. Aplikacje przetłumaczone są na język polski i udostępniane na portalu (na podstawie otwartych licencji lub zgody właścicieli praw autorskich). Dostępne online bez konieczności instalowania czegokolwiek, a dodatkowo, część z nich można pobrać i korzystać offline (bez dostępu do internetu). Materiały nie zawierają żadnych reklam i są bezpieczne dla użytkownika. Większość materiałów dotyczy fizyki i matematyki, ale każdy znajdzie tu coś dla siebie.
Część z tych aplikacji to proste animacje i wizualizacje, część to rozbudowane narzędzia, symulatory i e-laboratoria pozwalające na samodzielne wykonanie wirtualnych doświadczeń, wspierające uczenie się przez praktykę tam, gdzie (z różnych powodów) nie jest możliwe przeprowadzenie doświadczenia rzeczywistego. Także w przypadku dobrze wyposażonych laboratoriów i badań możliwych do przeprowadzenia w warunkach szkolnych, mogą stanowić świetny wstęp, przygotowujący do wykonania właściwego doświadczenia w pracowni.

Podstawowe typy aplikacji to:

  • Symulacje
  • Wirtualne laboratoria
  • Narzędzia, manipulatory
  • Gry dydaktyczne
  • Zadania obliczeniowe
  • Wizualizacje i animacje

Wskazówki ogólne

Korzystanie z symulacji często wymaga bezpośredniego wsparcia nauczyciela lub przygotowania dodatkowych instrukcji/wskazówek, materiałów pomocniczych, takich jak arkusze laboratoryjne, karty pracy itp. (oczywiście zależy to od poziomu edukacyjnego i poziomu uczniów, stopnia zaawansowania symulacji i tego na ile jest ona intuicyjna). Przykładowe materiały sukcesywnie będziemy udostępniali na portalu edukator.pl. Poniżej garść ogólnych zasad, którymi należy się kierować (na podstawie materiałów PhET).

Aplikacje dydaktyczne są specjalnie projektowane i testowane pod kątem wspierania nauki uczniów. Jednak to, co uczniowie z nimi robią, jest równie ważne jak same symulacje. Symulatory mogą być wykorzystywane w wielu różnych rodzajach zajęć, ale uważamy, że są one najbardziej skuteczne w przypadku zajęć, które wykorzystują ukierunkowane dociekanie, umożliwiające uczniom samodzielne wyciąganie wniosków i dochodzenie do zrozumienia. Aby efektywnie wspierać badania uczniów, sugerujemy:

  • Zdefiniuj konkretne cele nauczania

    Muszą być konkretne i mierzalne. Ważne jest, aby były dobrze określone dla określonych standardów i wieku uczniów, ponieważ każda symulacja jest zaprojektowana tak, aby obsługiwać wiele możliwych celów nauczania.

  • Podaj tylko minimalne wskazówki dotyczące korzystania z symulacji

    Symulacje są projektowane i testowane tak, aby zachęcić uczniów do odkrywania i samodzielnego dochodzenia do rozumienia przebiegu zjawisk i występujących tu zależności. Wskazówki typu szczegółowa instrukcja mogą tłumić aktywne myślenie, co skutkuje skupieniem się na podążaniu za poleceniami i prawidłowym odpowiadaniu na pytania.

  • Nawiązuj i buduj na wcześniejszej wiedzy i zrozumieniu uczniów

    Zamiast wykładać gotową wiedzę, staraj się zadawać pytania, aby wywołać pomysły na dany temat.

  • Zachęć uczniów do szukania sensu, rozumowania i samodzielnego wyciągania wniosków

    Symulacje mają na celu pomóc uczniom rozwijać i oceniać ich zrozumienie i rozumowanie dotyczące tematów naukowych. Ćwiczenie powinno być nastawione na zachęcanie ucznia do działania w trybie poznawania i uczenia się, a nie w trybie wydajności. Podkreślaj pytania, które wymagają zrozumienia tematu symulacji i własnych pomysłów uczniów, używając słów i diagramów, zamiast pytań z poprawnymi/błędnymi odpowiedziami.

  • Zwracaj uwagę na odniesienia do świata realnego

    Uczniowie uczą się chętniej i szybciej, kiedy widzą, że nauka jest istotna w ich codziennym życiu. Ćwiczenie, tam gdzie to możliwe, powinno wyraźnie pomóc im odnieść się do ich osobistych doświadczeń. Przygotowując pytania, weź pod uwagę ich zainteresowania, wiek, płeć oraz używaj przyjaznego języka.

  • Informuj o uproszczeniach modelu

    Symulacje pokazują zawsze tylko pewien model zjawiska i jako takie zawierają sporo idealizacji i uproszczeń (często ze względów czysto dydaktycznych ale czasami też ze względu na ograniczenia i skomplikowanie programistyczne). Stanowią tylko pewien ersatz rzeczywistości i uczniowie powinni być tego świadomi.

  • Zaprojektuj wspólne działania

    Symulatory zapewniają uczniom wspólny język i doświadczenie, dzięki czemu mogą wspólnie konstruować swoje rozumienie. Uczniowie mogą dowiedzieć się więcej, gdy przekazują sobie nawzajem swoje pomysły i rozumowanie. Niech uczniowie pracują w parach lub grupach. Zachęć uczniów, aby podzielili się swoimi pomysłami z uczestnikami grupy, pracując razem nad odpowiedziami na pytania. Zaproś uczniów do dzielenia się pomysłami podczas dyskusji w całej klasie.

  • Pomóż uczniom sprawdzać, czy rozumieją

    Zapewnij uczniom możliwość sprawdzenia własnego zrozumienia. Jednym ze sposobów jest poproszenie ich o przewidzenie czegoś na podstawie ich nowej wiedzy, a następnie sprawdzenie przewidywania za pomocą symulacji.

Inquiry Based Learning (IBL) - Uczenie się przez dociekanie

Uczenie się przez dociekanie - to działania oparte na zapytaniach i samodzielnym (ale kontrolowanym i wspomaganym przez nauczyciela) poszukiwaniu/odkrywaniu. Najbardziej efektywna i aktywizująca metoda wykorzystania symulacji.
Uczniowie uczą się poprzez zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi. Są aktywnie zaangażowani w proces uczenia się, a nauczyciel pełni rolę przewodnika i mentora. Nauczanie oparte na tej metodzie pozwala uczniom rozwijać umiejętność samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów. Pomaga angażować się w proces uczenia się i czerpać z niego większą przyjemność.

Wskazówki szczegółowe

Zawarte w materiałach dodatkowych odnoszących się do konkretnej symulacji, linkowanych na jej stronie, bezpośrednio pod iframem. Patrz Instrukcje dla nauczyciela.

Materiały PhET

Na stronach PhET znajdziemy rozliczne wskazówki dotyczące planów nauczania i uczenia się poprzez samodzielne poszukiwania oparte na symulacjach. Odnoszą się one do konkretnych symulacji PhET ale z powodzeniem mogą być też wykorzystywane przy opracowywaniu materiałów do innych symulacji.
Założony w 2002 roku przez laureata Nagrody Nobla Carla Wiemana projekt PhET Interactive Simulations na University of Colorado Boulder tworzy bezpłatne, interaktywne symulacje z zakresu nauk ścisłych. Symulacje PhET opierają się na szeroko zakrojonych badaniach edukacyjnych i angażują uczniów poprzez intuicyjne, przypominające grę środowisko, w którym uczniowie uczą się poprzez eksplorację i odkrywanie. Witryna została przez nas przetłmaczona i jest dostępna tu: PhET Interactive Simulations - polska wersja. Oprócz samych symulacji strony PhET zawierają całą ich obudowę (opisy funkcjonalności, cele edukacyjne, scenariusze lekcji, arkusze pracy, materiały udostępniane przez nauczycieli itd.). Dodatkowo nauczyciele mają dostęp do wirtualnych warsztatów dotyczących wykorzystania symulacji (nie tylko PhET!) w efektywny sposób - pisanie scenariuszy lekcji, arkuszy ćwiczeń, przygotowywanie pytań koncepcyjnych czy pytań/wskazówek naprowadzających.

Wyszukiwanie i gromadzenie i porządkowanie materiałów na edukator.pl

Aplikacje udostępniane na edukator.pl są ogólnodostępne. Można je linkować, osadzać u siebie na stronach w postaci iframów. Zalogowani użytkownicy mają poza tym całą masę dodatkowych funkcjonalności, którymi tu nie będziemy się szczegółowo zajmowali (zainteresowani mogą skorzystać z odpowiednich samouczków i tutoriali). Nadmienimy jedynie, że z poziomu własnego konta wyszukiwanie, zapisywanie, porządkowanie i udostępnianie jest o wiele prostsze i wymaga często jedynie jednego kliknięcia lub po prostu przeciągnięcia miniaturki w odpowiednie miejsce (dotyczy to także materiałów zewnętrznych spoza portalu). W swoich zasobach można umieszczać: strony html, pdf, zdjęcia, filmy itd - wszystko co da się otworzyć w przeglądarce. Grupowanie materiałów pozwala udostępniać je w postaci gotowych, rozbudowanych lekcji i kursów. Dodatkowym ułatwieniem jest dostęp z tego poziomu do licznych narzędzi, m.in. do generatora różnego rodzaju testów i quizów, edytora dokumentów itd.. Udostępnianie materiałów uczniom, pogrupowanym w wirtualne klasy lub mniejsze/większe grupy, odbywa się na podstawie wygenerowanych kodów, które nauczyciel im udostępnia.


Wszyscy użytkownicy. Ogólnodostępna wyszukiwarka materiałów znajduje się mniej więcej w na wysokości 1/3 strony głównej i wygląda tak, jak na zrzucie ekranu poniżej. Wyszukiwanie może odbywać się poprzez wpisanie słowa kluczowego/tagu i kliknięcie ikony z lupą...

info1

...lub zaznaczenie rodzaju aplikacji, ew. kolekcji, która nas interesuje. Zdjęcie poniżej przedstawia sytuację po kliknięciu przycisku Rodzaje. Teraz kliknięcie np. przycisku lab wyświetli aplikacje opatrzone tym tagiem.

info2

Jeżeli wyszukiwanie zwraca dużą liczbę materiałów spełniających kryteria, na stronie pojawi się ich 100. Każde kliknięcie przycisku na dole strony: Pokaż więcej, rozszerza ją o 100 następnych. Oczywiście zawsze możemy też zawęzić kryteria wyszukiwania.

info3

Kliknięcie miniatury otworzy stronę z osadzoną aplikacją. Na górze strony znajdziemy krótki opis, a po prawej przycisk umożliwiający natychmiastowe zapisanie aplikacji (dotyczy tylko zalogowanych użytkowników).

info4

Pod iframem aplikacji umieszczone są linki: bezpośrednio do strony aplikacji i, jeśli są, do materiałów dodatkowych. Jeszcze niżej, tuż powyżej stopki, umieszczone są tagi - kliknięcie każdego otworzy przegląd aplikacji opatrzonych tym tagiem.

info5

Przeszukiwanie może też odbywać się z pełnej listy dostępnych aplikacji - jeśli poniżej wyszukiwarki w okienku Nowości, klikniemy Zobacz więcej, pojawi się 100 miniaturek ze skrótowymi opisami, linkujących do ostatnio dodanych aplikacji (w kolejności od najnowszej do coraz starszych). Każde kliknięcie przycisku na dole strony: Pokaż więcej, rozszerza ją o 100 następnych.

info6

Sugestie dotyczące wykorzystania

  • pokazy na lekcji
  • Najlepiej na tablicy multimedialnej, jeśli jest dostępna, i nie jako ilustracja wykładu, tylko jako pretekst do wciągnięcia klasy w dyskusję i pobudzenie do formułowania własnych hipotez.
  • prace domowe
  • Traktujące symulację jako źródło pozwalające na samodzielne sformułowanie wniosków i odpowiedzi na zadane pytania. Pytania domowe oparte na symulacji mogą być elementem przygotowania przed zajęciami, zanim temat zostanie omówiony na zajęciach.
  • indywidualne wykorzystanie na lekcji
  • Jeżeli uczniowie w klasie korzystają z tabletów lub mają dostęp do komputerów.
  • iframe na własnych stronach, jeżeli takie prowadzimy
  • Warto wtedy pokusić się o przygotowanie odpowiedniej obudowy w postaci materiałów pomocniczych dla ucznia, ukierunkowujących samodzielną eksplorację tematu.
  • przekazanie uczniom samego linku
  • W ramach indywidualizacji nauczania warto kierować poszczególnych uczniów bezpośrednio do strony symulacji, zwłaszcza jeśli jest intuicyjna i nie zawiera elementów znacznie wykraczających poza zakres programowy. Samodzielne poszerzanie wiedzy w ciekawy sposób może być dla nich bardzo inspirujące. Część aplikacji może z kolei być przydatna dla uczniów wolniej przyswajających temat lub potrzebujących jego zwizualizowania.

Interaktywne arkusze ćwiczeń.

Na edukator.pl zalogowani użytkownicy mają możliwość skorzystania z edytora testów. Umożliwia on tworzenia własnych interaktywnych ćwiczeń i testów, także takich, w których osadzimy symulację i na jej podstawie pozwolimy uczniowi na samodzielne zrozumienie zagadnienia i dotarcie do odpowiedzi na zadane pytania. Kilkanaście typów pytań, możliwość korzystania z banku pytań, wcześniej przygotowanych i materiałów innych użytkowników, jeśli zostały udostępnione, bardzo ułatwia pracę. Dodatkowo funkcjonalność narzędzia zwiększają dowolnie ustawiane reguły dotyczące udostępniania, czasu pracy, podpowiedzi i dodatkowych wskazówek, ujawniania poprawnych odpowiedzi itd. świetną informację zwrotną i to zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela (automatycznie otrzymuje on informacje o wykonaniu ćwiczenia, czasie pracy, wyniku osiągniętym przez ucznia itp.). Przy niektórych symulacjach będziemy publikowali arkusze tego typu, głównie pod kątem uczniów, którzy samodzielnie bawią się symulacją i potrzebna jest im informacja zwrotna, czy dobrze zrozumieli temat. Publikowane przez nas przykładowe arkusze dotyczą poziomu podstawowego i są maksymalnie otwarte:

  • dostęp do ćwiczenia ma każdy - wystarczy znajomość linku
  • uczeń wykonujący ćwiczenia nie ma żadnych ograniczeń czasowych; po wykonaniu ćwiczenia, może zapoznać się z wynikiem i prawidłowymi odpowiedziami, jeśli się pomylił
  • nauczyciel zalogowany może może też traktować je jako szablon (po odnalezieniu w zakładce Publiczne testy skopiować arkusz do swoich materiałów i tam dowolnie edytować, zarówno treść, jak i reguły)

Badania ilościowe - kwestie obliczeniowe.

Wykorzystanie symulacji komputerowych w nauczaniu, zwłaszcza w odniesieniu do nauk ścisłych, to rosnąca i ewoluująca praktyka. Tam gdzie nie jest możliwe przeprowadzenie eksperymentów realnych, badanie modelu "zaszytego" w symulacji ułatwia zrozumienie przedstawianego zjawiska. Dodatkowo, kształcenie umiejętności samodzielnego zbierania i opracowywania danych, ich wizualizacji w postaci wykresów i diagramów wydaje się być w dzisiejszym świecie coraz bardziej potrzebne. Znajdowanie prawidłowości - a na wyższym etapie edukacyjnym także ustalanie zależności ilościowych, posługiwanie się narzędziami, które to ułatwiają, to coraz bardziej pożądane umiejętności. Edukacja w zakresie nauki o danych jest nam niezbędna.

Poniżej kilka wskazówek odnoszących się do sytuacji, w której korzystamy z symulacji jako źródła danych liczbowych.

 

Instrukcje dla nauczyciela

Do bardziej zaawansowanych symulacji i wirtualnych laboratoriów będziemy starali się dołączać materiały dodatkowe zawierające opis funkcjonalności, propozycje wykorzystania i przykładowe cele nauczania oraz ew. linki do materiałów pomocniczych - arkuszy pracy ucznia (patrz niżej).

Arkusze laboratoryjne - karty pracy ucznia

Będą udostępniane w formacie google doc. Można je wydrukować i rozdać uczniom do ręcznego wypełnienia lub, po skopiowaniu, można je dowolnie edytować, dostosowując do swoich potrzeb i kolejne kopie, po ustaleniu uprawnień edycji, udostępniać uczniom do wypełnienia on line.

Typowy arkusz pracy zawiera link bezpośredni do symulacji, podstawowe cele edukacyjne, pytania pomocnicze ukierunkowujące badania, szablony tabel do nanoszenia danych eksperymentalnych i miejsca na wykresy uzyskanych zależności i wnioski. Szablony odnoszą się tylko do badań jakościowych i, w przypadku badań ilościowych, związku między dwiema zmiennymi. W tym drugim przypadku uczniowie kontrolują jedną zmienną (niezależną) i analizują, jak jej zmiana wpływa na drugą zmienną zależną - mają za zadanie zebrać dane, sporządzić wykres danych, a następnie ustalić zależność matematyczną, która wiąże ze sobą te dwie zmienne i sformułować wnioski.

Narzędzia obliczeniowe

Porządkując dane i szukając związków między zmiennymi możemy oczywiście wykonywać obliczenia ręcznie, wspierając się zwykłym kalkulatorem ale możemy też sięgnąć po narzędzia bardziej zaawansowane: kalkulatory graficzne, arkusze kalkulacyjne, czy narzędzia sieciowe dostępne online. Poniżej prezentujemy kilka najbardziej popularnych. Do wykorzystania w wyższych klasach szkoły podstawowej i w szkole średniej polecamy szczególnie Szybkie Wykresy. Program prościutki w obsłudze, w większści przypadków w zupełności wystarczający do zastosowań szkolnych i to zarówno w pracowniach jak i w doświadczeniach wirtualnych. Link do instrukcji umieszczony będzie w każdym materiale na górze strony po prawej.

  • Szybkie wykresy, (link bezpośredni)
  • Szybkie wykresy - prostsza wersja, (link bezpośredni)
  • Desmos, (link bezpośredni) - program zewnętrzny
  • GeoGebra Wykresy, (link bezpośredni) - program zewnętrzny
  • MyCurveFit - program zewnętrzny w języku angielskim
  • CODAP - program zewnętrzny dostępny w (przygotowanej przez edukator.pl) polskiej wersji językowej.
  • Common Online Data Analysis Platform to zaawansowane, a jednocześnie łatwe w użyciu środowisko do analizy danych. CODAP może być używany w całym programie nauczania, aby pomóc uczniom podsumować, wizualizować i interpretować dane, rozwijając ich umiejętności wykorzystywania danych jako dowodów na poparcie stawianych hipotez. To bezpłatne oprogramowanie typu open source do analizy danych stworzone do użytku w szkołach. Dzięki CODAP możesz eksplorować, wizualizować i uczyć się na podstawie danych w dowolnym obszarze treści.
  • SageModeler - program zewnętrzny dostępny w (przygotowanej przez edukator.pl) polskiej wersji językowej.
  • SageModeler to darmowe, internetowe narzędzie do modelowania dynamiki systemów, przeznaczone dla uczniów szkoły średniej i starszych klas szkoły podstawowej, służące do konstruowania modeli dynamicznych.