Gra w życie
Interaktywna demonstracja Gry w życie Conwaya.
Gra w życie Conwaya to przykład automatu komórkowego, wymyślony w roku 1970 przez matematyka Johna Conwaya. Reguły gry są następujące:
Płaszczyzna podzielona jest na kwadratowe komórki. Komórka może być martwa lub żywa (żywe komórki są w naszym demo zabarwione na niebiesko). Przed rozpoczęciem gry musisz podać stan początkowy. Możesz to zrobić w powyższym przykładzie, klikając kwadraty lub wybierając ustawienie z menu rozwijanego.
Gra polega na zmianie stanu komórek w określonych jednostkach czasu, krok po kroku, zgodnie z prostymi regułami. Los komórki w kolejnym kroku zależy od stanu 8 sąsiadów (nasza siatka wykorzystuje owijanie, co oznacza, że komórka przy lewym brzegu jest uważana za sąsiada komórki przy prawym i ta sama zasada obowiązuje u góry i u dołu).
- Żywa komórka z 2 albo 3 żywymi sąsiadami pozostaje nadal żywa
- Żywa komórka, która ma więcej niż 3 żywych sąsiadów, umiera z zatłoczenia.
- Żywa komórka, która ma mniej niż 2 żywych sąsiadów, umiera z samotności.
- Martwa komórka, która ma dokładnie 3 żywych sąsiadów, staje się żywa.
Te 4 pozornie proste reguły mogą prowadzić do bardzo różnorodnych sekwencji. Czasami stan początkowy prowadzi do nieprzewidywalnej, chaotycznej sekwencji. Innym razem do oscylatora - powtarzającej się sekwencji (takiej jak szybowiec, pulsar i statek z rozwijanego menu). Czasami wszystkie komórki szybko zamierają lub stabilizują się tworząc strukturę statyczną (niezmienną), jak na przykład kwadrat 2x2.