Rzuty kostką
Interaktywna demonstracja histogramu wyników rzutów kośćmi
Przy rzucie symetryczną, sześcienną kostką, mamy to samo prawdopodobieństwo, że kostka wyląduje na dowolnej stronie. To prawdopodobieństwo wynosi 1/6. Oznacza to, że jeśli rzucisz kością 600 razy, każdy wynik powinien pojawić się mniej więcej 100 razy. Możesz symulować ten eksperyment, zaznaczając powyższy przycisk "rzucaj automatycznie".
Teraz wyobraź sobie, że masz dwie kości. Suma wyników rzutu 2 kośćmi może wynosić od 2 (1 + 1) do 12 (6 + 6). Jednak prawdopodobieństwo uzyskania określonego wyniku nie jest już takie samo. Jest tak, ponieważ istnieje wiele sposobów uzyskania określonego wyniku. Weźmy 7 jako przykład. Mamy 6 różnych sposobów: 1 + 6, 2 + 5, 3 + 4, 4 + 3, 5 + 2, 6 + 1, a wynik 2 można uzyskać tylko w jeden sposób, 1 + 1. Oznacza to, że masz 6 razy większą szansę na osiągnięcie 7 niż 2.
Wraz ze wzrostem liczby kości iloraz prawdopodobieństwa najbardziej i najmniej prawdopodobnego wyniku rośnie. Przy rzucie 3 kostkami prawdopodobieństwo wyrzucenia sumy oczek 18 wynosi 1/216 (to samo dla sumy 3) i jest 27 razy mniejsze od prawdopodobieństwa wyrzucenia sumy 10. Jeśli pozwolisz na działanie symulacji przez jakiś czas zobaczysz, że wykres słupkowy przybiera kształt rozkładu normalnego.
Autorzy
- (C) 2016 Edward Ball, GNU GPLv3. Źródło
- Obrazy kości są generowane za pomocą biblioteki jqDice