Symulator fal pokazuje fale w dwóch wymiarach, w tym takie zjawiska falowe jak interferencja, dyfrakcja (pojedyncza szczelina, podwójna szczelina itp.), refrakcja, rezonans, szyk fazowany i efekt Dopplera.

Aby rozpocząć korzystanie z apletu, wystarczy przejrzeć elementy w menu przykładów w prawym górnym rogu. Można również rysować na ekranie za pomocą myszy. Wstępnie zdefiniowane ustawienia to tylko punkty wyjściowe; można dowolnie modyfikować i źródła i przesłony.

Kliknij pole wyboru Widok 3-D, aby zobaczyć widok trójwymiarowy.

Ruch falowy pojawia się w wielu różnych obszarach fizyki; fale na wodzie, dźwięk i światło to trzy przykłady.

Kiedy aplet się uruchomi, zobaczysz biały okrąg (zwany „źródłem”) emitujący fale kołowe. Jasne obszary są dodatnie, a ciemne obszary są ujemne. Jeśli więc wolisz myśleć o falach jako falach dźwiękowych, obszary jasne byłyby obszarami o wysokim ciśnieniu, a obszary ciemne - o niskim ciśnieniu. Źródłem może być jakiś głośnik.

Pierwszą rzeczą do zrobienia podczas uruchamiania apletu jest dostosowanie jego ustawień do komputera. Przesuń suwak „Rozdzielczość” w prawo tak daleko, jak to możliwe, bez zbytniego spowalniania. Możesz też przesunąć go w lewo, jeśli komputer działa już zbyt wolno. Inną rzeczą do wypróbowania, jeśli symulacja jest zbyt wolna, jest przesunięcie suwaka „Szybkość symulacji” w prawo. To nie poprawi prędkości klatek (w rzeczywistości nieco ją spowolni), ale przyspieszy ruch fal. Możesz także zmniejszyć okno. Aplet działa wolniej, gdy okno jest duże.

Teraz możesz zacząć bawić się apletem. Możesz przeciągać źródło w dowolne miejsce. Możesz także tworzyć nowe fale (obszary wysokiego ciśnienia), klikając lewym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu. Kliknięcie prawym przyciskiem w obszarze panelu (lub lewym Wstaw, w pasku na górze) otwiera menu z elementami, które można wstawić do panelu:

menu

Poszczególne komponenty można przeciągać myszą (i ewentualnie zmieniać ich rozmiar/kształt). Kliknięcie prawym przyciskiem myszy, po najechaniu kursorem na dany element, umożliwia jego edycję. Np.:

edycja i po wybraniu Edycja: edycja1


Rozwijane menu Przykłady może być użyte do przeglądania wielu interesujących, predefiniowanych eksperymentów. Po wybraniu eksperymentu możesz go zmodyfikować, w dowolny sposób. Dostępne są następujące opcje:

Wybór przycisku Plik na górnym pasku po lewej pozwoli Ci zapisać i załadować własne ustawienia.

Pole wyboru Zatrzymaj zatrzymuje aplet, na wypadek, gdybyśmy chcieli czemuś bliżej przyjrzeć się lub popracować nad czymś za pomocą myszy, beż obawy, że coś wymknie nam się z rąk.

Pole wyboru Widok 3-D otwiera widok trójwymiarowy. Można obrócić widok, przeciągając myszą, ale nie można modyfikować fal ani ścian w tym trybie. Suwak jasności, w tym wypadku, dostosuje wysokość fal.

Suwak Szybkość symulacji ustala odległość jaką przebywa fala między klatkami. Jeśli przesuniesz go w prawo, aplet będzie działał szybciej ale ruch będzie bardziej rwany.

Suwak Rozdzielczość suwak umożliwia przyspieszenie lub spowolnienie apletu poprzez regulowanie rozdzielczości; wyższa rozdzielczość jest wolniejsza ale wygląda lepiej.

Suwak Jasność kontroluje jasność, podobnie jak w telewizorze. Można to wykorzystać do łatwiejszego oglądania słabych fal.