Budowniczy powierzchni


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Budowniczy powierzchni



Link bezpośredni do symulacji



area-builder-html-guide_pl6

Zagadnienia

  • Pole powierzchni
  • Obwód
  • Powierzchnie cząstkowe
  • Współczynniki skali

Opis

Budowanie figur płaskich przy użyciu kolorowych bloków i badanie związku między ich obwodem i polem powierzchni. Porównaj pole powierzchni i obwód figur ustawionych jedna obok drugiej. Sprawdź swoje umiejętności w grze budując kształty lub znajdując pole powierzchni figur. Postaraj się zebrać wiele gwiazdek!

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (McGarry, Czerwiec 2017)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, Szkoła średnia

Przykładowe cele nauczania

  • Znajdź pole powierzchni figury, licząc kwadraty jednostkowe
  • Opisz zależność między polem powierzchni a obwodem
  • Buduj kształty o zadanym polu powierzchni i/lub obwodzie
  • Znajdź pole powierzchni figury o nieregularnym kształcie, rozkładając ją na mniejsze, regularne kształty (np. prostokąty, trójkąty, kwadraty)
  • Wyznacz skalę podobieństwa figur podobnych
  • Uogólnij zmiany powierzchni i obwodu podczas skalowania kształtów

Przykładowe materiały teoretyczne

Sterowanie symulacją

Ekran Poznaj (link bezpośredni)

Na tym ekranie uczniowie mogą zbudować dowolny kształt i zbadać związek między polem powierzchni a obwodem.


area-builder-html-guide_pl

Ekran Gry (link bezpośredni)

Są dwa rodzaje ćwiczeń: Zbuduj figurę i znajdź pole powierzchni. Każdy kolejny poziom zawiera zadania o rosnącym stopniu trudności.


area-builder-html-guide_pl1

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli w aplikacji Budowniczy powierzchni chcesz uwzględnić tylko pierwszy ekran (screens=1), z wyłączonymi linkami zewnętrznymi (allowLinks=false), użyj: https://www.edukator.pl/tik_edukator/area-builder_all.html?screens=1&allowLinks=false

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/tik_edukator/area-builder_all.html?locale=pl&screens=1&allowLinks=false


Parametr query i opis Przykłady
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy.screens=1
screens=2,1
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego.initialScreen=1
initialScreen=2
locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false

Ułatwienia dostępu

acid-base3

Tryb pełnoekranowy

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).



Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu lub ze strony PhET:

area-builder-html-guide_pl8

Spostrzeżenia na temat korzystania z aplikacji przez uczniów

    area-builder-html-guide_pl2
  • Panel informacyjny może pozostać niezauważony przez uczniów, dopóki nie zostaną poproszeni o użycie go w zadaniu (przykładowe zadanie znajduje się poniżej).
  • Na ekranie gry, po dwóch nieprawidłowych odpowiedziach pojawia się panel "Zbudowano", wyświetlający pole powierzchni i obwód aktualnej figury, aby pomóc uczniom porównać ich rozwiązanie z celem (nadal podanym w monicie). Uczniowie mogą kontynuować pracę, aby osiągnąć prawidłowe rozwiązanie, obserwując aktualizacje panelu.
  • area-builder-html-guide_pl7

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Przykładowe polecenia

  • Co to jest pole powierzchni? Jak się je oblicza?
  • Co to jest obwód? Jak się go oblicza?
  • Jak można użyć narzędzia wymiarów do obliczenia pola powierzchni i/lub obwodu?
  • Czy bez dodawania/usuwania klocków można zmienić ich rozmieszczenie, aby utworzyć nową figurę o innym polu powierzchni? Czy można uzyskać inny obwód? Jakie kształty mają większy obwód? Jakie kształty mają mniejszy obwód?

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Budowniczy powierzchni tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).