Model pola - ułamki dziesiętne


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Model pola - ułamki dziesiętne



Link bezpośredni do symulacji



area-model-decimals_pl2

Zagadnienia

  • Mnożenie
  • Liczby dziesiętne
  • Model pola
  • Czynniki
  • Iloczyny cząstkowe

Opis

Twórz prostokąty o różnych rozmiarach i powiąż mnożenie z polem powierzchni. Podziel prostokąt na mniejsze obszary i odkryj nowe strategie mnożenia liczb dziesiętnych!

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (Hanson, listopad 2015)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, Szkoła średnia

Przykładowe cele nauczania

  • Rozpoznaj, że pole powierzchni reprezentuje iloczyn dwóch liczb i jest addytywne.
  • Opracuj i uzasadnij strategię wykorzystującą model pola do uproszczenia problemu mnożenia liczb dziesiętnych.
  • Opracuj strategię wyznaczania iloczynu dwóch liczb wymiernych (lub liczby całkowitej i liczby wymiernej), przedstawiając iloczyn jako pole lub sumę pól.
  • Użyj modelu pola, aby zrozumieć, dlaczego pomnożenie danej liczby przez ułamek dziesiętny mniejszy niż 1 daje iloczyn mniejszy niż podana liczba.
  • Zinterpretuj iloczyn dwóch liczb wymiernych, używając płytek o podstawie dziesięć.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Mnożenie wykorzystujące modele oparte o obliczanie pola powierzchni a zwykłe sposoby mnożenia (Khan Academy)
  • Kilka sposobów na mnożenie w pamięci: mnożenie jako obliczanie pola powierzchni (Khan Academy)
  • Mnożenie jednomianów przez wielomiany: model pola (Khan Academy)
  • Mnożenie dwumianów: model pola (Khan Academy)

Sterowanie symulacją


area-model-decimals_pl1

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli aplikację Model pola - ułamki dziesiętne chcesz uruchomić po hiszpańsku (locale=es), z wyłączonymi linkami zewnętrznymi (allowLinks=false), użyj: https://www.edukator.pl/tik_edukator/area-model-decimals_all.html?locale=es&allowLinks=false

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/tik_edukator/area-model-decimals_all.html?locale=pl&allowLinks=false


Parametr query i opis Przykłady
locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false

Ułatwienia dostępu

acid-base3

Tryb pełnoekranowy

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).



Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET:

area-model-decimals_pl3

Uwagi techniczne

  • Uchwyt przeciągania obszaru prostokąta jest przydatny do wstępnego badania, a pokrętła liczbowe są przydatne do bardziej precyzyjnych konfiguracji.
  • Użyj kafelków o podstawie jednej dziesiątej, aby odkryć przydatną strategię podziału.
  • area-model-decimals_pl4

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Przykładowe polecenia

  • Jaki jest związek między wymiarami prostokąta a jego całkowitą powierzchnią? Znajdź dwa sposoby wyjaśnienia tej zależności.
  • Spójrz na każdy wiersz obliczeń. Gdzie jest to reprezentowane w modelu pola?
  • Jakie prawidłowości można zauważyć w obliczeniach powierzchni całkowitej?
  • Dlaczego przy mnożeniu ułamków dziesiętnych mniejszych od 1 pole całkowite jest mniejsze niż pole poszczególnych czynników?
  • Określ przydatne miejsce podziału czynników podczas mnożenia ułamków dziesiętnych większych niż 1.

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Model pola - ułamki dziesiętne tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).