Model pola - wstęp


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Model pola - wstęp



Link bezpośredni do symulacji



area-model-introduction_pl4

Zagadnienia

  • Model pola
  • Czynniki
  • Iloczyny
  • Mnożenie
  • Iloczyny cząstkowe

Opis

Twórz prostokąty o różnych rozmiarach i powiąż mnożenie z polem powierzchni. Podziel prostokąt na dwa prostokąty, aby odkryć właściwość rozdzielności mnożenia względem dodawania.

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (Hanson, listopad 2015)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, Szkoła średnia

Przykładowe cele nauczania

  • Rozpoznaj, że pole powierzchni reprezentuje iloczyn dwóch liczb.
  • Opracuj i uzasadnij strategię wykorzystującą model pola do uproszczenia problemu mnożenia.
  • Przedstaw problem mnożenia jako współmierny z polem prostokąta.
  • Wyszukuj sposoby obliczania pola całkowitej powierzchni.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Mnożenie wykorzystujące modele oparte o obliczanie pola powierzchni a zwykłe sposoby mnożenia (Khan Academy)
  • Kilka sposobów na mnożenie w pamięci: mnożenie jako obliczanie pola powierzchni (Khan Academy)
  • Mnożenie jednomianów przez wielomiany: model pola (Khan Academy)
  • Mnożenie dwumianów: model pola (Khan Academy)

Sterowanie symulacją

Ekran Mnożenie (link bezpośredni)

Odkryj, w jaki sposób można wykorzystać model pola do określenia iloczynu dwóch liczb.


area-model-introduction_pl2

Ekran Podział (link bezpośredni)

Zbadaj, w jaki sposób iloczyn/pole można podzielić na mniejsze iloczyny/pola, oraz zauważ, że pole całkowite jest sumą pól częściowych.


area-model-introduction_pl3

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli w aplikacji Model pola - wstęp chcesz uwzględnić tylko pierwszy i drugi ekran (screens=1,2), z domyślnie otwartym drugim ekranem (initialScreen=2), użyj: https://www.edukator.pl/tik_edukator/area-model-introduction_all.html?screens=1,2&initialScreen=2

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/tik_edukator/area-model-introduction_all.html?locale=pl&screens=1,2&initialScreen=2


Parametr query i opis Przykłady
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy.screens=1
screens=2,1
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego.initialScreen=1
initialScreen=2
locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false

Ułatwienia dostępu

acid-base3

Tryb pełnoekranowy

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).



Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET:

area-model-introduction_pl5

Uwagi techniczne

  • Uchwyt przeciągania obszaru prostokąta jest przydatny do wstępnego badania, a pokrętła liczbowe są przydatne do bardziej precyzyjnych konfiguracji.
  • Zliczanie może być pokazane na modelu pola, aby przedstawić całkowitą liczbę kwadratów jednostkowych, a także może być wykorzystane do demonstracji z pominięciem liczenia.

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Przykładowe polecenia

  • Jaki jest związek między wymiarami prostokąta a jego całkowitą powierzchnią? Znajdź dwa sposoby wyjaśnienia tej zależności.
  • Biorąc pod uwagę pole powierzchni całkowitej, znajdź wymiary. Czy można znaleźć inne wymiary, które dają takie samo pole powierzchni całkowitej?
  • Spójrz na każdy wiersz obliczeń. Gdzie jest to reprezentowane w modelu pola?
  • Jakie prawidłowości można zauważyć w obliczeniach powierzchni całkowitej?

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Model pola - wstęp tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).