Spadek w jednorodnym polu grawitacyjnym (z uwzględnieniem oporów)


Materiały pomocnicze do symulacji The Physics Aviary Wieża Zrzutów z wykresami ruchu



Link bezpośredni do symulacji



wzz2

Zagadnienia

  • Ruch w polu grawitacyjnym
  • Spadek swobodny
  • Opór powietrza
  • Prędkość graniczna

Opis

Korzystając z tego programu, można przyjrzeć się, jak różne czynniki wpływają na szybkość, z jaką obiekty spadają w polu grawitacyjnym z uwzględnieniem lub nie, oporu powietrza. Można regulować gęstość powietrza, wielkość obiektu, masę obiektu i natężenie pola grawitacyjnego. Uczniowie mogą analizować wykresy droga-czas, prędkość-czas i przyspieszenie-czas oraz diagram sił.

Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła średnia

Przykładowe cele nauczania

  • Wpływ oporu powietrza na spadające ciało (porównanie ze spadkiem swobodnym).
  • Zależność siły oporu powietrza od gęstości powietrza, rozmiarów ciała i jego prędkości.
  • Określenie czym jest prędkość graniczna i kiedy jest osiągana.
  • Ustalanie, na podstawie wykresów ruchu, prędkości granicznej ciała.
  • Zależność (jakościowo) prędkości granicznej spadającego ciała od jego masy, rozmiarów, natężenia pola grawitacyjnego i gęstości atmosfery.

Przykładowe materiały teoretyczne

Sterowanie symulacją

Ekran początkowy

Po kliknięciu na stronie wstępnej przycisku Zacznij, pojawia się ekran początkowy z losowo ustalonymi parametrami. Możemy je zmienić za pomocą strzałek z prawej lub od razu przejść do wykonania próby, klikając piłkę. Na górze po lewej zapisane są parametry dotyczące danej próby: przyspieszenie grawitacyjne, wysokość wieży, gęstość atmosfery, masa piłki, promień piłki.


wzz1

Ekran po wykonaniu pierwszej próby

Po kliknięciu piłki możemy obserwować jej ruch, zsynchronizowany z wykresem i diagramem sił. W trakcie ruchu i gdy piłka spadnie możliwość zmiany parametrów jest zablokowana. Pojawiają się trzy opcje i musimy najpierw wybrać jedną z nich: możemy wykres zapisać, zresetować piłkę (czyli przywrócić ją do stanu początkowego bez zapisywania wykresu) lub wyczyścić aktualny i wszystkie wcześniejsze wykresy.


wzz7

Ekran końcowy

Możemy zapisywać kolejne próby. Jednocześnie możemy porównać 4 wykresy - trzy zapisane i aktualny (różnią się kolorami, więc bez problemu odczytamy w legendzie, jakich parametrów dotyczą)


wzz3

Wykresy ruchu

W każdym momencie, klikając tytuł osi y, możemy zmieniać rodzaj wyświetlanych wykresów, przyglądając się kolejno zależnościom prędkości od czasu, przyspieszenia od czasu i drogi od czasu.


wzz4 wzz5 wzz6

Uproszczenia modelu

  • Przyjęto działanie siły oporu postaci \(F_{op}=\frac12CρSv^2\), gdzie C jest współczynnikiem oporu (w tym modelu przyjęto wartość 0,5), S jest polem przekroju poprzecznego (prostopadłego do wektora prędkości) ciała, ρ jest gęstością powietrza, zaś v wartością prędkości ciała.

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Przykładowe polecenia

  • Porównaj spadek swobodny ze spadkiem, w którym uwzględniamy działanie oporu powietrza.
  • Zbadaj jaką rolę, w spadku uwzględniającym opory, odgrywa masa ciała spadającego.
  • Zbadaj jaką rolę, w spadku uwzględniającym opory, odgrywają rozmiary ciała spadającego.
  • W niektórych przypadkach, od pewnego momentu piłka porusza się ruchem jednostajnym z tzw. prędkością graniczną. Co jest warunkiem zaistnienia takiej sytuacji?
  • Od czego zależy prędkość graniczna (przy ustalonych warunkach zewnętrznych)?
  • Jak, przy ustalonych parametrach ciała, wpływa na prędkość graniczną gęstość atmosfery, a jak natężenie pola grawitacyjnego?
  • Oszacuj prędkość graniczną w różnych sytuacjach.