Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Poznajemy równania
Interaktywna aplikacja rozwija umiejętności rozwiązywania równań zaczynając od obiektów, dalej liczb całkowitych, a następnie zmiennych. Na koniec uczniowie mogą grać w grę i eksperymentować z zastosowaniem działań prowadzących do wyznaczenia niewiadomej. Sprawdź co znaczy równość lub nierówność wyrażeń algebraicznych przez interakcję z obiektami na wadze.
PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (McGarry, sierpień 2023)
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Symulacja Poznajemy równania pozwala uczniom odkrywać warunki, które skutkują równością i nierównością, efekt zastosowania operacji do równania lub nierówności oraz rozwiązywać proste równania.
Na ekranie Podstawy uczniowie mogą odkrywać relacje równości i tworzyć funkcjonalne definicje równości i nierówności.
Na ekranie Liczby uczniowie mogą włączyć blokadę, aby wykonać tę samą operację po obu stronach wagi i sprawdzić, co dzieje się ze stanem równości.
Na ekranie Zmienne uczniowie badają, w jaki sposób różne wartości zmiennej wpływają na stan równości.
Na ekranie Działania uczniowie mogą zbudować nierówność lub równanie i zastosować uniwersalne działania, aby dowiedzieć się, co dzieje się z każdym wyrażeniem, a także odkryć, jak cofnąć działanie.
W grze uczniowie rozwiązują równania, korzystając z kontroli działań uniwersalnych w celu wyodrębnienia zmiennej.
ax = c, x + b = c lub x/d = c)ax = c lub x/d = c)ax + b = c)(a/d)x + b = c lub (a/d)x + (b/d) = c)ax + b = mx + n)
Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3
Na przykład, jeśli w symulacji Poznajemy równania chcesz uwzględnić tylko pierwszy i drugi ekran (screens=1,2), z domyślnie otwartym drugim ekranem (initialScreen=2), użyj: https://www.edukator.pl/tik_edukator/equality-explorer_all.html?screens=1,2&initialScreen=2
Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/tik_edukator/equality-explorer_all.html?locale=pl&screens=1,2&initialScreen=2
| Parametr query i opis | Przykładowe linki |
| gameLevels - określa, które poziomy pojawiają się w grze. | gameLevels=1,2,3 |
| rewardScore - ustawia liczbę zadań, które muszą zostać rozwiązane przed wyświetleniem monitu o wypróbowanie kolejnego poziomu (domyślnie 10). | rewardScore=5 |
| screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy. | screens=2,1 screens=3 |
| initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego. | initialScreen=1 initialScreen=2 |
| locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”. | locale=pl (polski) locale=fr (francuski) |
| audio - jeśli muted, dźwięk jest domyślnie wyciszony. Jeśli disabled, cały dźwięk jest trwale wyłączony. | audio=muted audio=disabled |
| allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true. | allowLinks=false |
| supportsPanAndZoom - gdy false, uniemożliwia przesuwanie i powiększanie symulacji za pomocą pinch-to-zoom lub elementów sterujących zoomem przeglądarki. Domyślnie jest true. | supportsPanAndZoom=false |
Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.
Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).
Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.
Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.
Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store
Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):
Ekran Rozwiąż! to gra, która testuje zdolność ucznia do rozwiązywania równań z jedną niewiadomą. Gra podzielona jest na 5 poziomów, które są stopniowo coraz trudniejsze (patrz wyżej, przy opisie ekranu). Każdy poziom oferuje nieograniczoną liczbę wyzwań, generowanych losowo. Każde wyzwanie zawiera równanie (brak nierówności), a celem jest wyznaczenie x poprzez sprowadzenie równania do postaci x = N lub N = x. Za każde rozwiązane zadanie uczeń otrzymuje jedną gwiazdkę i pojawia się uśmiechnięta buźka. Po rozwiązaniu 10 zadań pojawia się dodatkowa nagroda.Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.
Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.
Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Poznajemy równania tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).