Generator


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Generator



Link bezpośredni do symulacji



generator

Zagadnienia

  • Prawo Faradaya
  • Indukcja
  • Elektryczność
  • Pole magnetyczne

Opis

Symulacja Generator pozwala uczniom wytwarzać energię elektryczną za pomocą magnesu sztabkowego i odkrywać zasady działania generatora elektrycznego.

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (Rouinfar, lipiec 2024)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Przykładowe cele nauczania

  • Określ warunki, które powodują indukcję elektromagnetyczną.
  • Porównaj i skontrastuj, jak za pomocą żarówki lub woltomierza można zademonstrować charakterystykę indukowanego prądu.
  • Przewiduj, jak zmieni się indukowany prąd, gdy zmienią się warunki eksperymentu.
  • Wyjaśnij, co jest przyczyną indukcji elektromagnetycznej.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Prawo indukcji elektromagnetycznej Faradaya (ZPE)
  • Podsumowanie wiadomości o magnetyzmie i elektromagnetyzmie (ZPE)
  • Istota zjawiska indukcji elektromagnetycznej (ZPE)
  • Zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jego związek ze względnym ruchem magnesu i zwojnicy oraz ze zmianą natężenia prądu w elektromagnesie (ZPE)
  • Prąd indukcyjny (ZPE)
  • Siła elektromotoryczna indukcji (ZPE)
  • Wzbudzanie przepływu prądu elektrycznego (ZPE)
  • Powstawanie prądu indukcyjnego - doświadczenia (ZPE)
  • Indukcja elektromagnetyczna (OpenStax)
  • Co to jest prawo Faradaya? (Khan Academy)
  • Prawo indukcji Faradaya (Open AGH)
  • Czym jest pole magnetyczne? (OpenStax)
  • Magnetyzm, pole magnetyczne i prawo Faradaya (Khan Academy)

Sterowanie symulacją

Ekran symulacji

Wytwarzaj energię elektryczną za pomocą wirującego magnesu sztabkowego. Poznaj fizykę generatora i dowiedz się, jak zmaksymalizować jasność żarówki.


generator3

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli w symulacji Generator chcesz wyświetlić wartości indukcji magnetycznej tylko w teslach (magneticUnits=T) i domyślnie wyciszyć dźwięk (audio=muted), użyj: https://www.edukator.pl/simulations/generator_all.html?magneticUnits=T&audio=muted

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/simulations/generator_all.html?locale=pl&magneticUnits=T&audio=muted

preferencje

Wskazuje, że dostęp do tego dostosowania można uzyskać też z menu Preferencje, Opcje... lub w samej symulacji.


preferencjemagneticUnits - określa jednostki indukcji magnetycznej, T dla Tesli lub G dla gausów (domyślnie).magneticUnits=T
preferencjecurrentFlow - określa reprezentację prądu, umowną conventional lub elektronową electron (domyślnie).currentFlow=conventional
preferencjelocale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
audio - jeśli muted, dźwięk jest domyślnie wyciszony. Jeśli disabled, cały dźwięk jest trwale wyłączony.audio=muted audio=disabled
preferencjecolorProfile - zmienia kolory symulacji dla łatwiejszej projekcji. Pole wyboru dostępne także w menu PhET w obszarze Preferencje > Tryb projektora.colorProfile=projector
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false
supportsPanAndZoom - gdy false, uniemożliwia przesuwanie i powiększanie symulacji za pomocą pinch-to-zoom lub elementów sterujących zoomem przeglądarki. Domyślnie jest true.supportsPanAndZoom=false


Menu Preferencje

Po kliknięciu ikony menu Preferencje gas-properties15 otworzy się okno, w którym w odpowiednich sekcjach możemy zaznaczyć żądane opcje:

W sekcji Symulacja możemy dokonać wyboru jednostek indukcji magnetycznej i wskaźników prądu.


generator2

gas-properties17

Jeżeli zaznaczymy Tryb projektora, ułatwiający projekcję, nastąpi wtedy odwrócenie kolorów, tak jak na zrzucie ekranu poniżej


generator4

gas-properties18

Gdy adres URL symulacji kończy się na "_all.html", dodatkowo pojawia się sekcja Lokalizacja, w której możemy dokonać wyboru języka:

faradays-electromagnetic-lab4

Ułatwienia dostępu

Sterowanie za pomocą klawiatury - skróty klawiszowe

Generalnie sterujemy symulacją za pomocą myszy lub dotyku. Alternatywnie uczniowie mogą też nawigować i sterować elementami interaktywnymi za pomocą klawiatury. Po kliknięciu coulombs-law_pl3 otworzy się okno z listą obsługiwanych skrótów.


faradays-electromagnetic-lab6

gas-properties14

Tryb pełnego ekranu

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).



Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):

generator1

Uproszczenia / założenia modelu

  • Pokazujemy przepływ elektronów, który jest zgodny z regułą lewej dłoni. Elektrony poruszają się w kierunku przeciwnym do kierunku umownego prądu, który jest definiowany jako przepływ (wyimaginowanych) ładunków dodatnich. Aby zamiast tego przedstawić prąd umowny, należy skorzystać z preferencji Przepływ prądu.
  • Model ten działa jedynie w oparciu o indukowaną siłę elektromotoryczną. Cewki i źródła prądu nie mają rezystancji. Dlatego zmiana liczby pętli w elektromagnesie nie spowoduje zmiany prędkości elektronów w cewce.
  • Miernik pola wydaje się znajdować przed magnesem i cewkami, ale mierzy wewnątrz nich. Jest on umieszczony na wierzchu, aby zapewnić, że odczyty są zawsze widoczne.
  • Gdy Ziemia jest wyświetlana nad magnesem sztabkowym, magnetyczny biegun południowy pokrywa się z geograficznym biegunem północnym. Jednakże bieguny geograficzne i magnetyczne nie pokrywają się idealnie.
  • Igła kompasu wyświetla kierunek pola magnetycznego i natychmiast ustawia się w linii z polem. Ze względu na oscylacyjny charakter pola magnetycznego nie modelujemy kinematyki typowej dla kompasu.
  • Aby zasymulować opór turbiny spowodowany przez cewkę odbiorczą ("siła przeciwelektromotoryczna"), stosujemy współczynnik oporu do obrotów turbiny, który jest liniowo proporcjonalny do generowanej siły elektromotorycznej. Maksymalny współczynnik oporu wynosi 0,2.
  • Więcej informacji dotyczących założeń modelu można uzyskać tu (en)

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Przykładowe polecenia

  • Znajdź wszystkie sposoby na zwiększenie jasności świecenia żarówki.
  • Przewiduj, co się stanie z jasnością żarówki, gdy liczba zwojów w cewce odbiorczej zostanie zmniejszona o połowę, ale prędkość magnesu pozostanie taka sama.
  • Porównaj i skontrastuj sposób, w jaki żarówka i woltomierz mogą być wykorzystane do pokazania charakterystyki indukowanego prądu.
  • Wyjaśnij, co powoduje indukcję.
  • Opisz, w jaki sposób generator wytwarza energię elektryczną.

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Generator tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).