Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Optyka geometryczna: podstawy
Zobacz, jak promienie świetlne są załamywane przez soczewkę lub odbijane przez zwierciadło. Obserwuj, jak zmienia się obraz, gdy zmienisz ogniskową soczewki i przesuniesz przedmiot. W wersji podstawowej uczniowie mogą tworzyć obrazy za pomocą soczewki wypukłej lub zwierciadła płaskiego. Ogniskowa soczewki jest kontrolowana bezpośrednio.
PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (Rouinfar, czerwiec 2023)
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Określ, w jaki sposób ogniskowa i średnica wpływają na miejsce powstawania obrazu i jego wygląd (powiększenie, jasność, odwrócenie). Twórz rzeczywiste i wirtualne obrazy i eksperymentuj ze źródłem punktowym.
Twórz obrazy za pomocą płaskiego zwierciadła. Dostosuj odległość obiektu i rozmiar zwierciadła i obserwuj wpływ na położenie obrazu, powiększenie i jasność.
Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3
Na przykład, jeśli w symulacji Optyka geometryczna: podstawy chcesz uwzględnić tylko pierwszy ekran (screens=1), z trwale wyłączonym dźwiękiem (audio=disabled), użyj: https://www.edukator.pl/simulations/geometric-optics-basics_all.html?screens=1&audio=disabled
Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/simulations/geometric-optics-basics_all.html?locale=pl&screens=1&audio=disabled
Wskazuje, że dostęp do tego dostosowania można uzyskać też z menu Preferencje lub Opcje... w symulacji.
Parametr query i opis | Przykładowe linki |
focalLengthControl - określa sposób sterowania ogniskową i może to być direct (suwak ogniskowej) lub indirect (suwaki promienia krzywizny i współczynnika załamania). Domyślnie jest to indirect. | focalLengthControl=direct |
add2FPointsCheckbox - gdy true, dodaje do panelu sterowania pole wyboru umożliwiające wyświetlanie punktów 2F. Wartość domyślna to false. | add2FPointsCheckbox=true |
addGuidesCheckbox - gdy true, dodaje do panelu sterowania pole wyboru umożliwiające wyświetlanie prowadnic (patrz Złożone sterowanie powyżej). Wartość domyślna to false. | addGuidesCheckbox=true |
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy. | screens=2,1 screens=1 |
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego. | initialScreen=1 initialScreen=2 |
locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”. | locale=pl (polski) locale=fr (francuski) |
audio - jeśli muted, dźwięk jest domyślnie wyciszony. Jeśli disabled, cały dźwięk jest trwale wyłączony. | audio=muted audio=disabled |
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true. | allowLinks=false |
supportsPanAndZoom - gdy false, uniemożliwia przesuwanie i powiększanie symulacji za pomocą pinch-to-zoom lub elementów sterujących zoomem przeglądarki. Domyślnie jest true. | supportsPanAndZoom=false |
Po kliknięciu ikony menu Preferencje otworzy się okno, w którym w odpowiednich sekcjach możemy zaznaczyć żądane opcje:
Generalnie sterujemy symulacją za pomocą myszy lub dotyku. Alternatywnie uczniowie mogą też nawigować i sterować elementami interaktywnymi za pomocą klawiatury. Po kliknięciu otworzy się okno z listą obsługiwanych skrótów.
Przy aktywnym ekranie Soczewka lub Zwierciadło:
Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.
Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).
Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.
Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.
Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store
Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.
Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.
Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Optyka geometryczna: podstawy tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).