Traf dziesiątkę


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Traf dziesiątkę



Link bezpośredni do symulacji



make-a-ten

Zagadnienia

  • System pozycyjny
  • Dodawanie
  • Odejmowanie
  • Arytmetyka

Opis

Traf dziesiątkę to świetnie metodycznie opracowana aplikacja - gra w dodawanie i odejmowanie dla najmłodszych.

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (McGarry i Stade, sierpień 2023)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa

Przykładowe cele nauczania

  • Poprawiaj zrozumienie wartości pozycji poprzez używanie różnych rozmiarów papieru dla jedynek, dziesiątek i setek.
  • Rozwijaj swoje umysłowe strategie matematyczne podczas rozkładania i składania liczb.
  • Użyj strategii "zrób dziesiątkę" podczas liczenia i dodawania.
  • Rozwijaj myślowy model podstawowych własności liczb, w tym przemienności, łączności i rozdzielności.

Przykładowe materiały teoretyczne

Sterowanie symulacją

Ekran Badaj (link bezpośredni)

Na ekranie Badaj uczniowie mogą skupić się na wartości miejsca, strategiach dodawania, a nawet odejmowania, zastanawiając się, jak łączyć i rozkładać liczby. Nauczyciele mogą wykorzystać ten ekran jako narzędzie do rozmowy o liczbach.


make-a-ten6

Ekran Dodawaj (link bezpośredni)

Dodawaj może być używane jako narzędzie wspierające lub pomoc w odrabianiu zadań domowych. Tutaj uczniowie mogą wprowadzić indywidualny przykład dodawania i znaleźć sumę, korzystając ze strategii łączenia, których uczyli się na ekranie Badaj.


make-a-ten7

Ekran Graj (link bezpośredni)

Na ekranie Graj użytkownicy odpowiadają na wyzwania, które rozwijają ich zmysł liczbowy i umiejętności dodawania.


make-a-ten8

make-a-ten9

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli w symulacji Traf dziesiątkę chcesz uwzględnić tylko pierwszy i drugi ekran (screens=1,2), z domyślnie otwartym drugim ekranem (initialScreen=2), użyj: https://www.edukator.pl/tik_edukator/make-a-ten_all.html?screens=1,2&initialScreen=2

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/tik_edukator/make-a-ten_all.html?locale=pl&screens=1,2&initialScreen=2


Parametr query i opis Przykładowe linki
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy.screens=2,1
screens=1
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego.initialScreen=1
initialScreen=2
locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false


Ułatwienia dostępu

build-a-fraction10

Tryb pełnoekranowy

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).



Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):

make-a-ten1

Spostrzeżenia na temat korzystania z aplikacji przez uczniów

  • Gdy dwie liczby dodają się powyżej 10, musisz najpierw "zrobić dziesiątkę", rozbijając jedną z liczb.

  • make-a-ten2

  • Niektórzy uczniowie, zwłaszcza młodsi, będą chcieli podzielić liczbę na jedynki. Zachęć ich do policzenia, ile jedynek otrzymają z liczby, od której zaczęli.
  • Niektórzy uczniowie umieszczą 3 obok 4 i powiedzą "To jest 34". Jest to okazja, aby zobaczyć, że 34 nie składa się z 3 i 4, ale raczej z 30 i 4 - ważny wgląd w wartość miejsca.

Uproszczenia / założenia modelu

  • Informacje dotyczące założeń modelu znajdują tu (en)

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Rozmowy o liczbach (przy użyciu ekranu Badaj)

  • Wybierz liczbę, np. 12 i zbadaj ją; możesz rozłożyć ją na 10 i 2, dwanaście jedynek, trzy czwórki lub cztery trójki itd.
  • Podziel 63 na sześć 10 i trzy 1. Wytypuj, ile 10 i 1 otrzymasz, mając 75.
  • Ukryj sumę. Wybierz kilka liczb i rzuć wyzwanie klasie, aby obliczyła ich sumę.
  • Zacznij od 63 i zapytaj, co należy dodać, aby otrzymać 85.
  • Zacznij od 85 i zapytaj, co należy usunąć, aby uzyskać 63.

Przykładowe polecenia

  • Na ile różnych sposobów możemy wyrazić tę samą liczbę?
  • Jeśli rozłożę liczbę i złożę ją z powrotem, czy zawsze otrzymam tę samą liczbę?
  • Kiedy muszę "zrobić dziesiątkę", aby połączyć dwie liczby, czy zawsze tworzę dziesiątkę w ten sam sposób?

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Traf dziesiątkę tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).