Porównywanie liczb


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Porównywanie liczb



Link bezpośredni do symulacji



number-compare

Zagadnienia

  • Liczby
  • Ilości
  • Moc zbioru

Opis

Symulacja Porównywanie liczb opiera się na koncepcjach liczenia, liczebności i subityzacji oraz umożliwia uczniom porównywanie liczb przy użyciu wielu reprezentacji.

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (McGarry, kwiecień 2023)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa

Przykładowe cele nauczania

  • Przechodź pomiędzy wieloma reprezentacjami liczby: słowo pisane/ mówione, zapis cyfrowy, ramka dziesiątkowa, jedynki i obiekty.
  • Określaj liczbę obiektów w grupie.
  • Porównuj liczby i ilości do 10, używając strategii takich jak grupowanie, subityzowanie, liczenie lub oś liczbowa.
  • Porównywanie liczebności w ramkach dziesiątkowych.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Liczby naturalne - wprowadzenie (ZPE)
  • Cyfry i liczby (ZPE)
  • Porównywanie liczb naturalnych (ZPE)
  • Porównywanie liczb naturalnych (ZPE)
  • Liczba elementów zbioru skończonego (ZPE)
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 (ZPE)
  • Znaczenie miejsca dziesiętnego (Khan Academy)

Sterowanie symulacją

Przechodź pomiędzy wieloma reprezentacjami liczby: słowo pisane/ mówione, zapis cyfrowy, ramka dziesiątkowa, jedynki i obiekty. Określaj liczbę obiektów w grupie. Porównuj liczby i ilości do 10, używając strategii takich jak grupowanie, subityzowanie, liczenie lub oś liczbowa.

Ekran Porównaj (link bezpośredni)

Ekran Porównaj pozwala uczniom rozważyć pojęcia liczby mniejszej, większej i równej, porównując do dwudziestu obiektów.


number-compare8

Ekran Laboratorium (link bezpośredni)

Ekran Laboratorium to elastyczna przestrzeń do opowiadania historii matematycznych przy użyciu reprezentacji z ekranu Porównaj.


number-compare9

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli w symulacji Porównywanie liczb chcesz uwzględnić tylko pierwszy ekran (screens=1) i wyłączyć przesuwanie i powiększanie (supportsPanAndZoom=false), użyj: https://www.edukator.pl/simulations/number-compare_all.html?screens=1&supportsPanAndZoom=false

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/simulations/number-compare_all.html?locale=pl&screens=1&supportsPanAndZoom=false

preferencje

Wskazuje, że dostęp do tego dostosowania można uzyskać też z menu Preferencje, Opcje... lub w samej symulacji.


Parametr query i opis Przykładowe linki
compareMax - automatycznie odczytuje na głos wybraną relację (na ekranie Porównaj).compareMax=10
preferencjeautoHear - określa największą liczbę, która może być wyświetlana na ekranie Porównaj. Musi to być liczba całkowita z zakresu od 1 do 20.autoHear
preferencjesecondLocale - określa drugą lokalizację (język) dostępną na ekranie Porównaj. Wartości są określane za pomocą kodu języków i są dostępne, gdy dostępne jest tłumaczenie symulacji. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na "_all.html".Podstawowym językiem jest angielski, a dodatkowym polski: secondLocale=pl
Podstawowym językiem jest polski, a dodatkowym angielski: locale=pl&secondLocale=en
preferencjeshowLabOnes - określa, czy papierowe jedynki są widoczne na ekranie Lab. Domyślnie =true.showLabOnes=false
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy.screens=2,1
screens=1
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego.initialScreen=1
initialScreen=2
preferencjelocale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
audio - jeśli muted, dźwięk jest domyślnie wyciszony.audio=muted
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false
supportsPanAndZoom - gdy false, uniemożliwia przesuwanie i powiększanie symulacji za pomocą pinch-to-zoom lub elementów sterujących zoomem przeglądarki. Domyślnie jest true.supportsPanAndZoom=false


Menu Preferencje

Po kliknięciu ikony menu Preferencje Preferencje_Phet otworzy się okno, w którym możemy zaznaczyć żądane opcje.

  • W sekcji Symulacja
  • number-compare2

  • W sekcji Audio
  • number-compare3

  • W sekcji Lokalizacja możemy dokonać wyboru języka. Gdy adres URL symulacji kończy się na "_pl.html", możemy dokonać wyboru między angielskim a polskim (domyślny jest polski), a gdy adres URL symulacji kończy się na "_all.html", spośród wszystkich dostępnych języków (domyślny jest angielski):
  • number-compare4

    number-compare5


Ułatwienia dostępu

number-play6

Tryb pełnoekranowy

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).



Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):

number-compare1

Spostrzeżenia na temat korzystania z aplikacji przez uczniów

  • Uczniowie chętnie wybiorą preferowany obiekt - pozwól im wziąć odpowiedzialność za naukę i interakcję z ulubionym obiektem!
  • Przeglądanie wszystkich reprezentacji naraz może być przytłaczające. Możesz zminimalizować niektóre z nich i skupić się tylko na kilku wybranych.
  • Uczniowie mogą być nieco zdezorientowani, gdy mają do czynienia z liczbami, które nie są wyraźnie zaznaczone na osi liczbowej. Jednak wielu z nich przewidzi, że "wyższy" trójkąt będzie wskazywał większą liczbę, nawet jeśli nie są pewni konkretnych liczb.

Uproszczenia / założenia modelu

  • Ekran Porównaj wyświetla cztery reprezentacje dwóch liczb naturalnych, które można indywidualnie ukryć. Są to W sumie (zapis cyfrowy), Diagram słupkowy, Oś liczbowa i Obiekty. Interaktywne reprezentacje to W sumie i Obiekty, a nieinteraktywne reprezentacje to Diagram słupkowy i Oś liczbowa. Zmiana bieżącej liczby za pomocą dowolnej z interaktywnych reprezentacji powoduje aktualizację wszystkich pozostałych reprezentacji, znaku równości/nierówności między liczbami i słownego zapisu tej relacji.
  • Pod zapisem cyfrowym liczb umieszczony jest słowny zapis relacji między nimi. Jeśli drugi język zostanie dodany za pomocą opcji Drugi język w oknie dialogowym Preferencje (w wersji _pl tylko angielski; w wersji _all dowolny z dostępnych tłumaczeń, pod warunkiem, że w naszym urzędzeniu mamy załadowany głos dla danego języka), pojawi się przełącznik, którego można użyć do przełączenia tego zapisu na ten drugi język.
  • Po lewej stronie na górze znajduje się przycisk syntezy mowy, który odczytuje na głos zapis słowny aktualnej relacji na ekranie w wybranym języku i głosie. Podstawowy i dodatkowy język oraz głos można ustawić w oknie dialogowym Preferencje. Okno dialogowe Preferencje zawiera również ustawienie automatycznego odsłuchiwania zapisu relacji podczas jej aktualizacji.

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Porównywanie liczb tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).