Gra liczbowa


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Gra liczbowa



Link bezpośredni do symulacji



number-play

Zagadnienia

  • Liczby
  • Ilości
  • Moc zbioru
  • Subityzowanie

Opis

Aplikacja przeznaczona dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych, wprowadzająca koncepcję liczenia, liczebności (w tym subityzowanie - szybkie i bez liczenia określanie/szacowanie liczności zbiorów), porównywania liczb, z trzema ekranami do nauki i jednym ekranem gry. Ta aplikacja ma również funkcję obsługi dwóch języków, aby wspierać początkujących dwujęzycznych uczniów.

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (McGarry, kwiecień 2023)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa

Przykładowe cele nauczania

  • Przechodź pomiędzy wieloma reprezentacjami liczby: słowo pisane/ mówione, zapis cyfrowy, ramka dziesiątkowa, jedynki i obiekty.
  • Subityzuj do 5.
  • Subityzuj do 10.
  • Wytypuj następną liczbę w sekwencji.
  • Określaj liczbę obiektów w grupie.
  • Biorąc pod uwagę liczbę z zakresu 1-20, odlicz tyle przedmiotów.
  • Określ ile obiektów znajduje się w grupie lub ramce dziesiątkowej, do 20.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Liczby naturalne - wprowadzenie (ZPE)
  • Cyfry i liczby (ZPE)
  • Porównywanie liczb naturalnych (ZPE)
  • Liczba elementów zbioru skończonego (ZPE)
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 (ZPE)
  • Znaczenie miejsca dziesiętnego (Khan Academy)

Sterowanie symulacją

Symulacja Gra liczbowa wprowadza pojęcie liczenia, liczności, porównywania wartości i subityzowania. Uczniowie mogą najpierw zapoznać się z tematem, a następnie zagrać w grę, aby sprawdzić swoje zrozumienie.

Ekran Dziesięć (link bezpośredni)

Na ekranie Dziesięć uczniowie mogą zapoznać się z pięcioma różnymi reprezentacjami tej samej liczby i wchodzić w bezpośrednią interakcję z trzema z nich. Uczniowie mogą również przełączać język, który jest mówiony i odczytywany.


number-play11

Ekran Dwadzieścia (link bezpośredni)

Ekran Dwadzieścia opiera się na ekranie Dziesięć, umożliwiając uczniom grę do dwudziestu i rozpoczęcie konceptualizacji pomysłów związanych z miejscem dziesiętnym. Uczniowie mogą również przełączać język na tym ekranie.


number-play12

Ekran Gra (link bezpośredni)

Na ekranie Gra uczniowie mogą sprawdzić swoją wiedzę na temat liczenia, grupowania i szacowania!


number-play13

Ekran Laboratorium (link bezpośredni)

Ekran Laboratorium to elastyczna przestrzeń do opowiadania matematycznych historii przy użyciu reprezentacji z poprzednich ekranów.


number-play14

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli w symulacji Gra liczbowa chcesz uwzględnić tylko pierwszy i drugi ekran (screens=1,2), z domyślnie otwartym drugim ekranem (initialScreen=2), użyj: https://www.edukator.pl/simulations/number-play_all.html?screens=1,2&initialScreen=2

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/simulations/number-play_all.html?locale=pl&screens=1,2&initialScreen=2

preferencje

Wskazuje, że dostęp do tego dostosowania można uzyskać też z menu Preferencje, Opcje... lub w samej symulacji.


Parametr query i opis Przykładowe linki
preferencjeautoHear - automatycznie odczytuje na głos wybraną liczbę (na ekranach Dziesięć i Dwadzieścia).autoHear
preferencjesecondLocale - określa drugą lokalizację (język) dostępną na ekranach Dziesięć i Dwadzieścia. Wartości są określane za pomocą kodu języków i są dostępne, gdy dostępne jest tłumaczenie symulacji. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na "_all.html".Podstawowym językiem jest angielski, a dodatkowym polski: secondLocale=pl
Podstawowym językiem jest polski, a dodatkowym angielski: locale=pl&secondLocale=en
gameLevels - określa poziomy gier, które mają być wyświetlane na ekranie Gra. Każdy poziom powinien być oddzielony przecinkiem.
1: Liczenie, poziom 1
2: Liczenie, poziom 2
3: Subityzowanie, poziom 1
4: Subityzowanie, poziom 2
gameLevels=1,2
preferencjesubitizeTimeShown - Określa czas (w sekundach), przez jaki obiekty są wyświetlane, gdy "migają" w grze Szacowanie. Musi to być liczba z zakresu od 0,1 do 1,9. Separatorem dziesiętnym musi być kropka. Domyślnie jest =0.5.subitizeTimeShown=0.9
preferencjeshowLabOnes - określa, czy papierowe jedynki są widoczne na ekranie Lab. Domyślnie =true.showLabOnes=false
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy.screens=2,1
screens=1
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego.initialScreen=1
initialScreen=2
preferencjelocale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
audio - jeśli muted, dźwięk jest domyślnie wyciszony.sound=muted
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false
supportsPanAndZoom - gdy false, uniemożliwia przesuwanie i powiększanie symulacji za pomocą pinch-to-zoom lub elementów sterujących zoomem przeglądarki. Domyślnie jest true.supportsPanAndZoom=false


Menu Preferencje

Po kliknięciu ikony menu Preferencje Preferencje_Phet otworzy się okno, w którym możemy zaznaczyć żądane opcje.

  • W sekcji Symulacja
  • number-play2

  • W sekcji Audio
  • number-play3

  • W sekcji Lokalizacja możemy dokonać wyboru języka. Gdy adres URL symulacji kończy się na "_pl.html", możemy dokonać wyboru między angielskim a polskim (domyślny jest polski), a gdy adres URL symulacji kończy się na "_all.html", spośród wszystkich dostępnych języków (domyślny jest angielski):
  • number-play4

    number-play5


Ułatwienia dostępu

number-play6

Tryb pełnoekranowy

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).



Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):

number-play1

Spostrzeżenia na temat korzystania z aplikacji przez uczniów

  • Uczniowie chętnie wybiorą preferowany obiekt - pozwól im wziąć odpowiedzialność za naukę i interakcję z ulubionym obiektem!
  • Przeglądanie wszystkich reprezentacji naraz może być przytłaczające. Możesz zminimalizować niektóre z nich i skupić się tylko na kilku wybranych.

Uproszczenia / założenia modelu

  • Ekrany Dziesięć i Dwadzieścia wyświetlają pięć reprezentacji tej samej liczby, które można indywidualnie ukryć. Są to Słownie, W sumie, Ramka dziesiętna, Jedynki i Obiekty. Interaktywne reprezentacje to W sumie, Jedynki i Obiekty, a nieinteraktywne reprezentacje to Słownie i Ramka dziesiętna. Zmiana bieżącej liczby za pomocą dowolnej z interaktywnych reprezentacji powoduje aktualizację wszystkich pozostałych reprezentacji.
  • W lewym górnym rogu rozwijane pole Słownie przedstawia bieżącą liczbę w postaci słowa pisanego. Jeśli drugi język zostanie dodany za pomocą opcji Drugi język w oknie dialogowym Preferencje (w wersji _pl tylko angielski; w wersji _all dowolny z dostępnych tłumaczeń, pod warunkiem, że w naszym urzędzeniu mamy załadowany głos dla danego języka), pojawi się przełącznik, którego można użyć do przełączenia reprezentacji słowa na ten drugi język.
  • Po lewej stronie pola Słownie znajduje się przycisk syntezy mowy, który odczytuje na głos aktualną liczbę na ekranie w wybranym języku i głosie. Podstawowy i dodatkowy język oraz głos można ustawić w oknie dialogowym Preferencje. Okno dialogowe Preferencje zawiera również ustawienie automatycznego odsłuchiwania nazwy liczby całkowitej podczas jej aktualizacji.
  • Więcej informacji dotyczących opisu modelu można uzyskać tu (en)

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Przykładowe polecenia

  • Jak wygląda liczba [7]?
  • Jakie są różne pary liczb, które dają [7]?
  • Jakie są trzy różne sposoby wyrażenia liczby [7]?
  • Zagraj w grę i zdobądź 10 gwiazdek za każdy poziom.

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Gra liczbowa tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).