Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący okręgu wpisanego w czworokąt.
Zagadnienia
- Czworokąt
- Okrąg
- Styczna
- Dwusieczna
Opis
Materiały pomocnicze dotyczące konstruowania czworokąta opisanego na okręgu za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Poziom
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania
- Uczniowie znają pojęcia okręgu i stycznej do okręgu.
- Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję i korzystając z narzędzi pomiarowych sketchometry, wnioskują, że długości odcinków leżących na dwóch stycznych poprowadzonych do danego okręgu z punktu leżącego zewnątrz okręgu, wyznaczone przez ten punkt i punkty styczności, są sobie równe (zasadnicze twierdzenie planimetrii).
- Uczniowie, udowodniają twierdzenie wyznaczające kryterium, by czworokąt dało się opisać na okręgu.
Przykładowe materiały teoretyczne
- Okrąg wpisany w czworokąt (ZPE)
- Własności czworokąta opisanego na okręgu (ZPE)
- Twierdzenie o odcinkach stycznych (ZPE)
- Zastosowanie twierdzenia o odcinkach stycznych (ZPE)
Uczniowie powinni wiedzieć
- jak narysować punkt
- jak narysować okrąg o danym promieniu AB
- jak narysować styczną do okręgu
- jak zaznaczyć punkt wspólny prostych/krzywych
- jak narysować odcinek o danych końcach
- jak ukryć element konstrukcji (Właściwości →
Widoczność)
- jak dokonać pomiaru długości odcinka (
Zmierz)
Arkusz roboczy
Konstrukcja
- Zaznacz dwa punkty A, B.
- Skonstruuj okrąg o środku w A i promieniu AB.
- Poprowadź cztery styczne do okręgu i oznacz punkty styczności C, D, E, F.
- Zaznacz punkty wspólne stycznych, których punkty styczności sąsiadują ze sobą G, H, I, J.
- Ukryj proste styczne (nie usuwaj ich!).
- Narysuj kolejne odcinki będące fragmentami boków czworokąta opisanego na okręgu. GF, FH itd - łączysz wierzchołek tworzonego czworokąta z punktem styczności.
- Dokonaj pomiaru długości kolejnych odcinków.
Badanie
- Przeciągaj punkty A lub B, zmieniając promień okręgu oraz punkty styczności C, D, E, F, zmieniając boki czworokąta. Obserwuj zmiany długości mierzonych odcinków.
- Czy dostrzegasz jakiś związek między długościami mierzonych odcinków? Zapisz spostrzeżenia i sformułuj hipotezę.
- Postaraj się udowodnić postawioną hipotezę.
Wskazówka: połącz środek okręgu z wierzchołkiem czworokąta i sąsiednimi punktami styczności i przeanalizuj powstałe trójkąty.
- Sformułuj wniosek: jaki warunek muszą spełniać boki czworokąta, żeby dało się w niego wpisać okrąg?
Dodatkowe informacje
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.