Czworokąt o wierzchołkach będących środkami boków innego czworokąta


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący czworokąta o wierzchołkach będących środkami boków innego czworokąta.

Zagadnienia

  • Czworokąt
  • Środek boku
  • Równoległobok

Opis

Materiały dotyczące konstruowania czworokąta o wierzchołkach będących środkami boków innego czworokąta za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają różne rodzaje czworokątów, takie jak prostokąty, kwadraty, równoległoboki i deltoidy.
  • Uczniowie wyznaczają punkty środkowe boków czworokąta i badają czworokąty o wierzchołkach w tych punktach.
  • Uczniowie udowadniają, że czworokąt ten jest równoległobokiem.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Rodzaje czworokątów i ich własności (ZPE)
  • Podział czworokątów (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-point sketchometry_gesture-polygon-points sketchometry_gesture-midpoint sketchometry_tool-board-properties
  • jak zaznaczyć punkt
  • jak narysować czworokąt
  • jak znaleźć środek odcinka
  • jak włączyć siatkę (Właściwościsketchometry_tool-board-properties1.pngTablicasketchometry1)

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Zaznacz dowolne cztery punkty A, B, C, D i połącz je w celu uzyskania czworokąta.
  • Zaznacz punkty środkowe E, F, G i H boków tego czworokąta.
  • Połącz te punkty środkowe, aby uzyskać czworokąt EFGH.

Badanie

  • Przeciągnij dowolny z wierzchołków A, B, C i D i obserwuj czworokąt EFGH.
  • Co to za czworokąt? Zapisz swoją obserwację w dzienniku badań.
  • Jako linie pomocnicze narysuj przekątne czworokąta ABCD . Wesprzyj swoją hipotezę dowodem.
  • Pokaż linie siatki (włącz opcję - Pokaż siatkę). Konstruuj szczególne rodzaje czworokątów umieszczając wierzchołki czworokąta ABCD w punktach przecięć linii siatki (włącz opcję - Przyciągaj do siatki).
  • Opisz jakie rodzaje czworokątów widzisz. Zapisz swoje obserwacje ze szkicami i dowodami w dzienniku badań.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.