Czworokąt wpisany w okrąg


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący czworokąta wpisanego w okrąg.

Zagadnienia

  • Czworokąt
  • Symetralna
  • Okrąg opisany

Opis

Materiały dotyczące konstruowania okręgu opisanego na czworokącie za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia czworokąta i symetralnych boków.
  • Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że symetralne boków czworokąta muszą przecinać się w jednym punkcie - aby dało się na nim opisać okrąg.
  • Uczniowie, korzystając z narzędzi pomiarowych sketchometry formułują warunek dotyczący kątów czworokąta, na którym daje się opisać okrąg.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Okrąg opisany na czworokącie (ZPE)
  • Własności czworokąta wpisanego w okrąg (ZPE)
  • Pole czworokąta wpisanego w okrąg (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-point sketchometry_gesture-circle-radius-center-point sketchometry_gesture-polygon-points sketchometry_gesture-angle sketchometry_tool-measurement sketchometry_measurement-add-angle-angle
  • jak zaznaczyć punkt
  • jak narysować okrąg (promień)
  • jak narysować czworokąt
  • jak zaznaczyć kąty
  • jak wyznaczyć miarę kąta (sketchometry_tool-measurement1.pngZmierz)
  • jak obliczyć sumę miar kątów (sketchometry_tool-measurement1.pngZmierzObliczeniasketchometry_tool-measurement-add1.pngSuma)

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Zaznacz dwa punkty S, A.
  • Skonstruuj okrąg o środku w S i promieniu SA.
  • Zaznacz na okręgu jeszcze trzy punkty B, C, D.
  • Narysuj czworokąt ABCD.
  • Oznacz kąty wewnętrzne czworokąta.
  • Dokonaj pomiaru tych kątów.

Badanie

  • Przeciągaj punkty A (zmienia promień okręgu), B, C, D, obserwując zmiany kątów α, β, γ, δ.
  • Czy dostrzegasz jakiś związek między α i γ, oraz β i δ ? Zapisz spostrzeżenia.
  • Wybierz Zmierz Obliczenia Suma i oblicz α + γ, oraz β + δ ? Zapisz spostrzeżenia.
  • Postaraj się udowodnić postawioną hipotezę
    Wskazówka: z wierzchołków czworokąta poprowadź promienie i przeanalizuj kąty powstałych trójkątów leżące przy bokach czworokąta.
  • Sformułuj wniosek: jaki warunek musi być spełniony, żeby na czworokącie dało się opisać okrąg?

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.