Deltoid środki


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący czworokąta powstającego przez połączenie środków boków deltoidu.

Zagadnienia

  • Deltoid
  • Prostokąt
  • Przekątne
  • Oś symetrii

Opis

Materiały dotyczące konstruowania czworokąta o wierzchołkach będących środkami boków deltoidu za pomocą narzędzia sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia deltoidu i jego przekątnych.
  • Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że czworokąt o wierzchołkach będących środkami boków deltoidu jest prostokątem.
  • Uczniowie, korzystając z narzędzi pomiarowych sketchometry formułują odpowiednie twierdzenie i je udowadniają.

Przykładowe materiały teoretyczne

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-point sketchometry_gesture-segment sketchometry_gesture-midpoint sketchometry_gesture-perpendicular-glider sketchometry_gesture-polygon-points sketchometry_tool-measurement
  • jak narysować punkt
  • jak narysować odcinek o danych końcach
  • jak znaleźć środek odcinka
  • jak narysować prostopadłą
  • jak narysować czworokąt
  • jak dokonać pomiaru długości odcinka (sketchometry_tool-measurement1.pngZmierz)

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Zaznacz dwa punkty.
  • Narysuj odcinek łączący te punkty
  • Zaznacz środek odcinka S.
  • Narysuj symetralną tego odcinka.
  • Zaznacz na niej dwa punkty.
  • Przemianuj oznaczenia punktów na A, B, C, D i połącz je, rysując deltoid.
  • Wyznacz środki boków deltoidu i połącz je, tworząc czworokąt EFGH.

Badanie

  • Przeciągaj dowolny z wierzchołków A, B, C i D i obserwuj czworokąt EFGH.
  • Co to za czworokąt? Zapisz swoją hipotezę w dzienniku badań i udowodnij ją.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.