Funkcja kwadratowa - postać kanoniczna


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący wykresu funkcji kwadratowej, której wzór został zapisany w postaci kanonicznej.

Zagadnienia

  • Funkcja kwadratowa
  • Parabola
  • Wierzchołek paraboli
  • Postać kanoniczna

Opis

Materiały dotyczący wykresu funkcji kwadratowej, której wzór został zapisany w postaci kanonicznej z wykorzystaniem narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia funkcji kwadratowej (wzór w postaci ogólnej) i paraboli.
  • Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję eksperymentalnie badają wpływ i znaczenie geometryczne parametrów a i p i q.
  • Uczniowie, korzystając z narzędzi pomiarowych sketchometry analizują liczbę i położenie punktów przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Funkcja kwadratowa - pojęcie (ZPE)
  • Wykres funkcji kwadratowej y = ax2 (ZPE)
  • Wykres i własności funkcji kwadratowej y = a(x - p)2 (ZPE)
  • Zależności między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i w postaci kanonicznej (ZPE)
  • Wyznaczanie wzoru funkcji kwadratowej na podstawie pewnych informacji o tej funkcji lub o jej wykresie (ZPE)
  • Postać kanoniczna funkcji kwadratowej (ZPE)
  • Miejsca zerowe funkcji kwadratowej (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_object-slider sketchometry_tool-functiongraph sketchometry_tool-text sketchometry_tool-board-properties sketchometry_tool-text sketchometry_gesture-slope-triangle-line
  • jak używać narzędzi
    • Suwak
    • Wykres funkcji
    • Tekst
  • jak włączyć siatkę i układ współrzędnych (Właściwościsketchometry_tool-board-properties1.pngTablicasketchometry1, Właściwościsketchometry_tool-board-properties1.pngTablicasketchometry2)
  • Jak sprawić, by tekst był wprowadzany dynamicznie za pomocą <value>:

  • sketchometry4.png

  • jak wygenerować trójkąt nachylenia

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Wyświetl siatkę i układ współrzędnych.
  • W sekcji Funkcje wybierz Suwak, ustal zakres od -5 do 5, nadaj mu nazwę a i umieść go w prawym górnym rogu tablicy.
  • Na prawo od niego umieść kolejne Suwaki p, oraz q również o zakresie od −5 do 5.
  • W obszarze Funkcje wybierz opcję f(x) Wykres funkcji i wprowadź wzór funkcji 𝑓(𝑥) = a ∙ (x - p)2 + q. Dane wejściowe sketchometry: a*(x-p)^2+q
  • Wybierz w obszarze Zmierz na pasku narzędzi Tekst. Następnie wpisz 𝑓(𝑥) = a ∙ (x - p)2 + q i umieść tekst obok wykresu. Dane wejściowe sketchometry: $f(x)=a*(x-p)^2+q$
  • Zaznacz punkty A, B i C przecięcia wykresu funkcji z osiami układu współrzędnych.
  • Uaktywnij Zmierz na pasku narzędzi i kliknij punkty A, B i C, żeby podać ich współrzędne.

Badanie

  • Przesuń suwak a i obserwuj wykres. Co zauważasz? Zanotuj swoje obserwacje.
  • Przesuń suwak p i obserwuj wykres. Co zauważasz? Ponownie zrób notatki.
  • Przesuń suwak q i obserwuj wykres. Co zauważasz? Ponownie zrób notatki. Opisz różnicę w działaniu suwaków.
  • Wybierz wartość −2 dla q. Jaką znak musi mieć a, aby wykres przecinał oś 𝑥 w dwóch punktach.
  • Jakie jest geometryczne znaczenie parametrów p i q?
  • O czym decyduje znak a? Zapisz swoje odkrycie.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.