Wykres funkcji liniowej


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący wykresu funkcji liniowej.

Zagadnienia

  • Funkcja liniowa
  • Współczynnik kierunkowy
  • Wyraz wolny

Opis

Materiały dotyczące tworzenia wykresu funkcji liniowej za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają równania liniowe postaci 𝑓(𝑥) = a ∙ 𝑥 + b.
  • Uczniowie eksperymentalnie badają wpływ i znaczenie geometryczne parametrów a i b.
  • Uczą się pojęć: punkt przecięcia wykresu z osią Y, nachylenie (tangens kąta nachylenia).

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Definicja funkcji liniowej (ZPE)
  • Definicja funkcji liniowej (ZPE)
  • Równanie liniowe (ZPE)
  • Współczynnik kierunkowy funkcji liniowej (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_object-slider sketchometry_tool-functiongraph sketchometry_tool-text sketchometry_tool-board-properties sketchometry_tool-text sketchometry_gesture-slope-triangle-line
  • jak używać narzędzi
    • Suwak
    • Wykres funkcji
    • Tekst
  • jak włączyć siatkę i układ współrzędnych (Właściwościsketchometry_tool-board-properties1.pngTablicasketchometry1, Właściwościsketchometry_tool-board-properties1.pngTablicasketchometry2)
  • Jak sprawić, by tekst był wprowadzany dynamicznie za pomocą <value>:

  • sketchometry3.png

  • jak wygenerować trójkąt nachylenia

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Wyświetl siatkę i układ współrzędnych.
  • W sekcji Funkcje wybierz Suwak, ustal zakres od -5 do 5, nadaj mu nazwę a i umieść go w prawym górnym rogu tablicy.
  • Na prawo od niego umieść kolejny Suwak b, również o zakresie od −5 do 5.
  • W obszarze Funkcje wybierz opcję f(x) Wykres funkcji i wprowadź wzór funkcji 𝑓(𝑥) = a ∙ 𝑥 + b. Dane wejściowe sketchometry: a*x+b
  • Wybierz w obszarze Zmierz na pasku narzędzi Tekst. Następnie wpisz 𝑓(𝑥) = a ∙ 𝑥 + b i umieść tekst obok wykresu. Dane wejściowe sketchometry: $f(x)=m*x+t$
  • Zaznacz punkty A i B przecięcia wykresu funkcji z osiami układu współrzędnych.
  • Uaktywnij Zmierz na pasku narzędzi i kliknij punkty A i B, żeby podać ich współrzędne.

Badanie

  • Przesuń suwak b i obserwuj wykres. Co zauważasz? Zanotuj swoje obserwacje.
  • Przesuń suwak a i obserwuj wykres. Co zauważasz? Ponownie zrób notatki. Opisz różnicę w działaniu suwaka b.
  • Wybierz wartość −2 dla b. Jaką wartość musi mieć a, aby wykres przecinał oś 𝑥 dokładnie w punkcie o odciętej 𝑥 = 4? Zapisz wynik za pomocą szkicu.
  • Jakie jest geometryczne znaczenie parametrów a i b?
    Wskazówka: Umieść punkt (slizgający się) na wykresie i stwórz trójkąt nachylenia. Przesuń trójkąt wzdłuż wykresu. Zapisz swoje obserwacje (ze szkicami).
  • O czym decyduje znak a? Zapisz swoje odkrycie.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.