Kąt między styczną i cięciwą


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący kąta między styczną i cięciwą okręgu.

Zagadnienia

  • Okrąg
  • Styczna
  • Cięciwa
  • Kąt środkowy
  • Kąt wpisany
  • Kąt dopisany

Opis

Materiały dotyczące konstruowania okręgu i wyznaczania związku między kątem dopisanym i środkowym za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia okręgu, stycznej i cięciwy.
  • Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że miara kąta dopisanego jest dwukrotnie mniejsza od kąta środkowego.
  • Uczniowie udowadniają powyższą hipotezę.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Styczna do okręgu (ZPE)
  • Twierdzenie o kącie wpisanym i dopisanym do okręgu (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-point sketchometry_gesture-circle-radius-center-point sketchometry_gesture-tangent-circle sketchometry_gesture-segment sketchometry_gesture-angle sketchometry_tool-measurement
  • jak zaznaczyć punkt
  • jak narysować okrąg (promień)
  • jak skonstruować styczną do okręgu
  • jak narysować odcinek
  • jak oznaczyć kąt
  • jak wyznaczyć miarę kąta (sketchometry_tool-measurement1.pngZmierz)

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Zaznacz dwa punkty A, B.
  • Narysuj okrąg o środku w punkcie A i promieniu AB.
  • Skonstruuj styczną do tego okręgu. Punkt styczności oznacz literą C.
  • Narysuj promienie AB i AC oraz cięciwę BC.
  • Oznacz kąt między cięciwą i styczną (wcześniej na stycznej zaznacz dowolny punkt, który po zaznaczeniu kąta można ukryć).
  • Oznacz kąt środkowy BAC.
  • Dokonaj pomiaru tych kątów.

Badanie

  • Przeciągaj punkty A i B zmieniając położenie środka i promień okręgu.
  • Przeciągaj punkt styczności C, zmieniając położenie stycznej.
  • Obserwuj, w trakcie dokonywania zmian, miary kątów.
  • Czy dostrzegasz jakiś związek między miarami zaznaczonych kątów? Zanotuj wniosek.
  • Udowodnij sformułowaną hipotezę (wykorzystaj znajomość kąta między promieniem AC i styczną).

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.