Kąty w okręgu


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący kątów wpisanych i środkowych.

Zagadnienia

  • Okrąg
  • Kąt wpisany
  • Kąt środkowy

Opis

Materiały dotyczące konstruowania okręgu, kątów środkowych i wpisanych za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia okręgu, kąta środkowego i kąta wpisanego.
  • Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że kąty wpisane oparte na tym samym łuku mają taką samą miarę, a kąt środkowy oparty na tym łuku ma miarę dwa razy większą.
  • Uczniowie udowadniają powyższą hipotezę.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Kąty w okręgu (ZPE)
  • Kąt środkowy, kąt wpisany (ZPE)
  • Kąt środkowy i kąt wpisany - powtórzenie (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-point sketchometry_gesture-circle-three-points sketchometry_gesture-segment sketchometry_gesture-angle sketchometry_tool-measurement
  • jak zaznaczyć punkt
  • jak narysować okrąg (trzy punkty)
  • jak narysować odcinek
  • jak oznaczyć kąt
  • jak wyznaczyć miarę kąta (sketchometry_tool-measurement1.pngZmierz)

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Zaznacz trzy punkty A, B, C.
  • Skonstruuj okrąg przechodzący przez te punkty.
  • Zaznacz na okręgu jeszcze przynajmniej dwa punkty D, E.
  • Narysuj odcinki łączące punkty B i C z pozostałymi punktami na okręgu i ze środkiem okręgu.
  • Oznacz kąty wpisane i kąt środkowy.
  • Dokonaj pomiaru tych kątów.

Badanie

  • Czy istnieje jakiś związek między miarami kątów wpisanych opartych na tym samym łuku? Zanotuj wniosek.
  • Czy dostrzegasz jakiś związek między miarami kątów wpisanych, a miarą kąta środkowego opartego na tym samym łuku co te kąty wpisane? Zapisz wniosek.
  • Przeciągaj punkty leżące na okręgu, zmieniając położenie wierzchołków kątów i łuk, na którym są oparte.
  • Przeciąganie A, B, lub C umożliwia też zmianę promienia okręgu.
  • Obserwuj zmiany wielkości miar kątów.
  • Czy związki między miarami kątów, sformułowane przez Ciebie w dwóch pierwszych punktach, są zachowane?
  • Postaraj się ustawić punkty B i C tak, żeby odcinek BC stanowił średnicę okręgu. Jaka jest wtedy miara kątów wpisanych?
  • Sformułuj wniosek dotyczący miary kątów wpisanych opartych na półokręgu i uzasadnij go na podstawie wcześniej dostrzeżonej zależności między miarą kątów wpisanych i miarą kąta środkowego, opartych na tym samym łuku
  • Postaraj się przeprowadzić dowody wszystkich postawionych hipotez.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.