Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący kątów wpisanych i środkowych.
Zagadnienia
- Okrąg
- Kąt wpisany
- Kąt środkowy
Opis
Materiały dotyczące konstruowania okręgu, kątów środkowych i wpisanych za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Poziom
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania
- Uczniowie znają pojęcia okręgu, kąta środkowego i kąta wpisanego.
- Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że kąty wpisane oparte na tym samym łuku mają taką samą miarę, a kąt środkowy oparty na tym łuku ma miarę dwa razy większą.
- Uczniowie udowadniają powyższą hipotezę.
Przykładowe materiały teoretyczne
- Kąty w okręgu (ZPE)
- Kąt środkowy, kąt wpisany (ZPE)
- Kąt środkowy i kąt wpisany - powtórzenie (ZPE)
Uczniowie powinni wiedzieć
- jak zaznaczyć punkt
- jak narysować okrąg (trzy punkty)
- jak narysować odcinek
- jak oznaczyć kąt
- jak wyznaczyć miarę kąta (
Zmierz)
Arkusz roboczy
Konstrukcja
- Zaznacz trzy punkty A, B, C.
- Skonstruuj okrąg przechodzący przez te punkty.
- Zaznacz na okręgu jeszcze przynajmniej dwa punkty D, E.
- Narysuj odcinki łączące punkty B i C z pozostałymi punktami na okręgu i ze środkiem okręgu.
- Oznacz kąty wpisane i kąt środkowy.
- Dokonaj pomiaru tych kątów.
Badanie
- Czy istnieje jakiś związek między miarami kątów wpisanych opartych na tym samym łuku? Zanotuj wniosek.
- Czy dostrzegasz jakiś związek między miarami kątów wpisanych, a miarą kąta środkowego opartego na tym samym łuku co te kąty wpisane? Zapisz wniosek.
- Przeciągaj punkty leżące na okręgu, zmieniając położenie wierzchołków kątów i łuk, na którym są oparte.
- Przeciąganie A, B, lub C umożliwia też zmianę promienia okręgu.
- Obserwuj zmiany wielkości miar kątów.
- Czy związki między miarami kątów, sformułowane przez Ciebie w dwóch pierwszych punktach, są zachowane?
- Postaraj się ustawić punkty B i C tak, żeby odcinek BC stanowił średnicę okręgu. Jaka jest wtedy miara kątów wpisanych?
- Sformułuj wniosek dotyczący miary kątów wpisanych opartych na półokręgu i uzasadnij go na podstawie wcześniej dostrzeżonej zależności między miarą kątów wpisanych i miarą kąta środkowego, opartych na tym samym łuku
- Postaraj się przeprowadzić dowody wszystkich postawionych hipotez.
Dodatkowe informacje
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.