Kąty w trójkącie


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący kątów wewnętrznych trójkąta.

Zagadnienia

  • Trójkąt
  • Kąt wewnętrzny
  • Kąty naprzemianległe
  • Suma kątów wewnętrznych

Opis

Materiały dotyczący kątów wewnętrznych trójkąta z wykorzystaniem narzędzia sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia trójkąta i kąta.
  • Uczniowie zakładają za pomocą dynamicznej konstrukcji, że suma miar kątów trójkąta wynosi 180°.
  • Udowadniają hipotezę o sumie kątów wewnętrznych trójkąta wykorzystując równość naprzemianległych kątów wewnętrznych.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Suma kątów wewnętrznych trójkąta (ZPE)
  • Kąty w trójkącie (ZPE)
  • Kąty przyległe, wierzchołkowe, naprzemianległe i odpowiadające (ZPE)
  • Kąty utworzone przez dwie proste przecięte trzecią prostą (ZPE)
  • Kąty w figurach, przekątne (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-triangle sketchometry_gesture-angle-arrow sketchometry_tool-measurement sketchometry_tool-measurement-add sketchometry_gesture-parallel-line-point
  • jak narysować trójkąt
  • jak oznaczyć kąt
  • jak wyznaczyć miary kątów i sumę miar kątów
    • sketchometry_tool-measurement1.pngZmierz → dotknij kąta i umieść pomiar na tablicy
    • ZmierzObliczeniasketchometry_tool-measurement-add1.pngSuma → kliknij kolejno sumowane kąty → dotknij tablicy w wolnym miejscu
  • jak narysować linię równoległą do danego odcinka.

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Naszkicuj trójkąt 𝐴𝐵𝐶.
  • Zaznacz kąty wewnętrzne przy każdym z wierzchołków.
  • Zmierz kąty i sumę ich miar. Umieść miary po prawej stronie trójkąta na tablicy.

Badanie

  • Przeciągnij dowolny z wierzchołków 𝐴, 𝐵, 𝐶 trójkąta. Obserwuj miary trzech kątów i sumę miar.
  • Sformułuj swoje spostrzeżenia jako hipotezę.
  • Opracowanie dowodu: Wybierz strategię dodania linii pomocniczej.
    Narysuj prostą przechodzącą przez punkt 𝐶 równoległą do boku 𝐴𝐵 i oznacz kąty naprzemianległe. Jaki jest związek między kątami 𝜀, 𝛾, 𝛿? Spróbuj napisać dowód.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.