Okrąg wpisany w trójkąt


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący okręgu wpisanego w trójkąt.

Zagadnienia

  • Trójkąt
  • Dwusieczna
  • Okrąg wpisany

Opis

Materiały dotyczące konstruowania trójkąta i okręgu, który jest w niego wpisany za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczeń zna własności koła i okręgu.
  • Uczeń zna różne rodzaje trójkątów i podaje ich własności.
  • Uczeń zna pojęcie okręgu wpisanego w trójkąt.
  • Uczeń potrafi konstruować okrąg wpisany w trójkąt.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Okrąg wpisany w trójkąt (ZPE)
  • Okrąg wpisany w trójkąt prostokątny (ZPE)
  • Okrąg wpisany w trójkąt (ZPE)
  • Okrąg wpisany w trójkąt (animacja konstrukcji) (Fendt)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-triangle sketchometry_gesture-angular-bisector sketchometry_gesture-intersection sketchometry_gesture-perpendicular-segment sketchometry_gesture-circle-radius-center-point
  • jak narysować trójkąt
  • jak narysować dwusieczną
  • jak zaznaczyć punkt wspólny prostych/krzywych
  • jak narysować odcinek prostopadły
  • jak narysować okrąg (promień)

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Narysuj trójkąt ABC.
  • Narysuj dwusieczną kąta ABC.
  • W analogiczny sposób narysuj dwusieczną kąta kąta ACB.
  • Zaznacz punkt przecięcia przecięcia dwusiecznych jako punkt D. Punkt D jest środkiem okręgu wpisanego w trójkąt ABC.
  • Teraz mamy zamiar narysować okrąg o środku w D styczny do BC. Aby to zrobić, najpierw należy narysować z punktu D odcinek prostopadły do BC.
  • Następnie zaznacz punkt wspólny odcinka i boku BC (punkt E).
  • Rysujemy teraz okrąg o środku w D i promieniu DE. Zauważ, że okrąg ten jest styczny do BC.

Badanie

  • Przeciągaj dowolny z wierzchołków A, B, C trójkąta. Obserwuj i opisz zależność pomiędzy okręgiem i trójkątem.
  • Dlaczego punkt D nazywany jest środkiem okręgu wpisanego?
  • Narysuj trzecią dwusieczną w trójkącie, kąta BAC. Czy wszystkie dwusieczne przecinają się w jednym punkcie?

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.