Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący okręgu opisanego na trójkącie.
Zagadnienia
- Trójkąt
- Symetralna
- Okrąg opisany
Opis
Materiały dotyczące konstruowania trójkąta i okręgu opisanego na nim za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Poziom
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania
- Uczniowie znają pojęcia trójkąta i symetralnych boków.
- Wiedzą, że środek okręgu opisanego trójkąta jest równoodległy od wierzchołków.
- Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że symetralne boków trójkąta przecinają się w jednym punkcie - środku okręgu opisanego.
- Uczniowie, udowadniają powyższe twierdzenie.
- Uczniowie powinni eksperymentalnie zbadać, w jaki sposób położenie środka okręgu opisanego zależy od kształtu (kątów) trójkąta.
Przykładowe materiały teoretyczne
- Okrąg opisany na trójkącie (ZPE)
- Okrąg opisany na trójkącie (ZPE)
- Okrąg opisany na trójkącie (ZPE)
- Własności okręgu opisanego na trójkącie (ZPE)
Uczniowie powinni wiedzieć
- jak narysować trójkąt
- jak znaleźć środek odcinka
- jak narysować prostopadłą
- jak zaznaczyć kąt
- jak wyznaczyć miarę kąta (
Zmierz)
Arkusz roboczy
Konstrukcja
- Naszkicuj trójkąt ABC.
- Zaznacz środek boku AB.
- Narysuj linię prostą, która jest prostopadła do boku AB i przechodzi przez jego środek.
- Stosując podobną metodę, narysuj symetralną boku AC.
- Zaznacz punkt przecięcia symetralnych G. Jest to środek okręgu opisanego na trójkącie ABC.
Badanie
- Narysuj okrąg o środku w punkcie G i promieniu CG. Jaki jest związek pomiędzy tym okręgiem i trójkątem?
- Zaznacz kąty trójkąta i wyznacz ich miarę.
- Przeciągnij dowolny z wierzchołków A, B, C trójkąta i obserwuj punkt G. Kiedy leży on wewnątrz, kiedy na boku, a kiedy na zewnątrz trójkąta?
- Narysuj symetralną boku BC. Czy wszystkie symetralne przecinają się w jednym punkcie?
- Jaki jest związek między AG, BG i CG? Wyjaśnij.
Dodatkowe informacje
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.