Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący wysokości trójkąta i ortocentrum.
Zagadnienia
- Trójkąt
- Wysokość
- Spodek wysokości
- Ortocentrum
Opis
Materiały dotyczące konstruowania trójkąta i jego wysokości za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Poziom
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania
- Uczniowie znają pojęcia trójkąta i wysokości trójkąta.
- Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że wysokości trójkąta lub ich przedłużenia przecinają się w jednym punkcie - ortocentrum.
- Uczniowie analizują położenie ortocentrum w zależności od rodzaju trójkąta.
Przykładowe materiały teoretyczne
- Wysokość trójkąta (ZPE)
- Wysokości w trójkącie (ZPE)
- Ortocentrum (ZPE)
- Wysokości trójkąta (animacja konstrukcji) (Fendt)
Uczniowie powinni wiedzieć
- jak narysować trójkąt
- jak narysować odcinek prostopadły
- jak narysować prostą przechodzącą przez dwa punkty
- jak zaznaczyć punkt wspólny prostych/krzywych
Arkusz roboczy
Konstrukcja
- Skonstruuj trójkąt ABC.
- Z wierzchołka A poprowadź odcinek, który jest prostopadły do BC. Jest to wysokość trójkąta z bokiem BC jako podstawą.
- Analogicznie zaznacz kolejną wysokość opuszczoną z wierzchołka B na podstawę AC.
- Oznacz przecięcie tych dwóch wysokości jako punkt D. Punkt ten nazywany jest ortocentrum trójkąta.
- Narysuj prostą przechodzącą przez AD. Powtórz tą samą procedurę dla BD.
- Narysuj ostatnią wysokość z wierzchołka C. Sprawdź, czy wszystkie wysokości przecinają się w jednym punkcie punkcie. Narysuj prostą CD.
- Przeprowadź proste przez punkty AB, BC, AC
- Oznacz spodki wysokości E, F, G. Spodek wysokości jest to punkt wspólny wysokości i podstawy lub jej przedłużenia.
Badanie
- Przeciągnij dowolny z wierzchołków A, B, C trójkąta i obserwuj ortocentrum
- Określ rodzaj trójkąta (ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny) gdy ortocentrum leży wewnątrz, na lub poza trójkątem.
Dodatkowe informacje
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.