Ortocentrum trójkąta


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący wysokości trójkąta i ortocentrum.

Zagadnienia

  • Trójkąt
  • Wysokość
  • Spodek wysokości
  • Ortocentrum

Opis

Materiały dotyczące konstruowania trójkąta i jego wysokości za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia trójkąta i wysokości trójkąta.
  • Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że wysokości trójkąta lub ich przedłużenia przecinają się w jednym punkcie - ortocentrum.
  • Uczniowie analizują położenie ortocentrum w zależności od rodzaju trójkąta.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Wysokość trójkąta (ZPE)
  • Wysokości w trójkącie (ZPE)
  • Ortocentrum (ZPE)
  • Wysokości trójkąta (animacja konstrukcji) (Fendt)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-triangle sketchometry_gesture-perpendicular-segment sketchometry_gesture-line-two-points sketchometry_gesture-intersection
  • jak narysować trójkąt
  • jak narysować odcinek prostopadły
  • jak narysować prostą przechodzącą przez dwa punkty
  • jak zaznaczyć punkt wspólny prostych/krzywych

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Skonstruuj trójkąt ABC.
  • Z wierzchołka A poprowadź odcinek, który jest prostopadły do BC. Jest to wysokość trójkąta z bokiem BC jako podstawą.
  • Analogicznie zaznacz kolejną wysokość opuszczoną z wierzchołka B na podstawę AC.
  • Oznacz przecięcie tych dwóch wysokości jako punkt D. Punkt ten nazywany jest ortocentrum trójkąta.
  • Narysuj prostą przechodzącą przez AD. Powtórz tą samą procedurę dla BD.
  • Narysuj ostatnią wysokość z wierzchołka C. Sprawdź, czy wszystkie wysokości przecinają się w jednym punkcie punkcie. Narysuj prostą CD.
  • Przeprowadź proste przez punkty AB, BC, AC
  • Oznacz spodki wysokości E, F, G. Spodek wysokości jest to punkt wspólny wysokości i podstawy lub jej przedłużenia.

Badanie

  • Przeciągnij dowolny z wierzchołków A, B, C trójkąta i obserwuj ortocentrum
  • Określ rodzaj trójkąta (ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny) gdy ortocentrum leży wewnątrz, na lub poza trójkątem.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.