Interaktywny plik html (możliwość przeciągania wierzchołków, zoom) z zaznaczoną prostą Gergonne'a. Przykładowy plik uzyskany za pomocą Sketchometry.
Zagadnienia
- Trójkąt
- Dwusieczna
- Okrąg wpisany
- Prosta Gergonne'a
Opis
Materiały dotyczące konstruowania prostej Gergonne'a za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Poziom
Szkoła średnia
Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania
- Uczniowie znają pojęcia trójkąta i dwusiecznej kąta.
- Uczniowie znają pojęcie okręgu wpisanego.
- Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję analizują przebieg prostej Gergonne'a.
Przykładowe materiały teoretyczne
- Prosta Gergonne'a (animacja konstrukcji) (Fendt)
Uczniowie powinni wiedzieć
- jak narysować trójkąt
- jak narysować dwusieczną
- jak zaznaczyć punkt wspólny prostych/krzywych
- jak narysować odcinek prostopadły
- jak narysować okrąg (promień) lub okrąg (trzy punkty)
- jak ukryć element konstrukcji (Właściwości →
Widoczność)
- jak narysować prostą przechodzącą przez dwa punkty
Arkusz roboczy
Konstrukcja
- Narysuj trójkąt ABC.
- Narysuj dwusieczną kąta ABC.
- W analogiczny sposób narysuj dwusieczną kąta ACB.
- Zaznacz punkt przecięcia przecięcia dwusiecznych jako punkt D. Punkt D jest środkiem okręgu wpisanego w trójkąt ABC.
- Narysuj z punktu D odcinki prostopadłe do boków trójkąta ABC (promienie okręgu wpisanego).
- Następnie zaznacz punkty wspólne tych odcinków z bokami trójkąta: E, F, G (punkty styczności).
- Narysuj teraz okrąg zawierający te punkty (okrąg wpisany w trójkąt).
- Ukryj teraz niepotrzebne elementy (dwusieczne i promienie).
Podpowiedź: kliknij Właściwości →
Widoczność, a potem elementy, które chcesz ukryć.
- Narysuj proste zawierające boki trójkąta AB, BC i AC i proste przechodzące przez punkty styczności EF, FG i EG.
- Zaznacz punkty wspólne H, I, J tych prostych (AB ∩ EG itd.)
- Punkty H, I, J są współliniowe. Przeprowadź przez nie prostą - jest to prosta Gergonne'a
Badanie
- Przeciągaj dowolny z wierzchołków A, B, C trójkąta. Obserwuj położenie prostej Gergonne'a.
Dodatkowe informacje
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.