Prosta Gergonne'a


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html (możliwość przeciągania wierzchołków, zoom) z zaznaczoną prostą Gergonne'a. Przykładowy plik uzyskany za pomocą Sketchometry.

Zagadnienia

  • Trójkąt
  • Dwusieczna
  • Okrąg wpisany
  • Prosta Gergonne'a

Opis

Materiały dotyczące konstruowania prostej Gergonne'a za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie znają pojęcia trójkąta i dwusiecznej kąta.
  • Uczniowie znają pojęcie okręgu wpisanego.
  • Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję analizują przebieg prostej Gergonne'a.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Prosta Gergonne'a (animacja konstrukcji) (Fendt)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-triangle sketchometry_gesture-angular-bisector sketchometry_gesture-intersection sketchometry_gesture-perpendicular-segment sketchometry_gesture-circle-radius-center-point sketchometry_gesture-circle-three-points sketchometry_tool-hide sketchometry_gesture-line-two-points
  • jak narysować trójkąt
  • jak narysować dwusieczną
  • jak zaznaczyć punkt wspólny prostych/krzywych
  • jak narysować odcinek prostopadły
  • jak narysować okrąg (promień) lub okrąg (trzy punkty)
  • jak ukryć element konstrukcji (Właściwościsketchometry_tool-hide1.pngWidoczność)
  • jak narysować prostą przechodzącą przez dwa punkty

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Narysuj trójkąt ABC.
  • Narysuj dwusieczną kąta ABC.
  • W analogiczny sposób narysuj dwusieczną kąta ACB.
  • Zaznacz punkt przecięcia przecięcia dwusiecznych jako punkt D. Punkt D jest środkiem okręgu wpisanego w trójkąt ABC.
  • Narysuj z punktu D odcinki prostopadłe do boków trójkąta ABC (promienie okręgu wpisanego).
  • Następnie zaznacz punkty wspólne tych odcinków z bokami trójkąta: E, F, G (punkty styczności).
  • Narysuj teraz okrąg zawierający te punkty (okrąg wpisany w trójkąt).
  • Ukryj teraz niepotrzebne elementy (dwusieczne i promienie).
    Podpowiedź: kliknij Właściwościsketchometry_tool-hide1.pngWidoczność, a potem elementy, które chcesz ukryć.
  • Narysuj proste zawierające boki trójkąta AB, BC i AC i proste przechodzące przez punkty styczności EF, FG i EG.
  • Zaznacz punkty wspólne H, I, J tych prostych (AB ∩ EG itd.)
  • Punkty H, I, J są współliniowe. Przeprowadź przez nie prostą - jest to prosta Gergonne'a

Badanie

  • Przeciągaj dowolny z wierzchołków A, B, C trójkąta. Obserwuj położenie prostej Gergonne'a.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.