Twierdzenie Pitagorasa


Scenariusz konstrukcji sketchometry.



Link bezpośredni (.html) Pobierz (plik .sketcho)





Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący Twierdzenia Pitagorasa.

Zagadnienia

  • Trójkąt
  • Trójkąt prostokątny
  • Twierdzenie Pitagorasa

Opis

Materiały dotyczące konstruowania trójkąta prostokątnego i ustalania związku między długościami jego boków za pomocą narzędzia sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania

  • Uczniowie wiedzą, że jeśli jeden bok trójkąta jest średnicą okręgu opisanego na nim, to jest to trójkąt prostokątny.
  • Wiedzą, że w trójkącie prostokątnym bok przeciwległy do kąta prostego nazywa się przeciwprostokątną, a pozostałe dwa boki nazywane są przyprostokątnymi.
  • Uczniowie konstruują kwadraty na bokach trójkąta prostokątnego.
  • Mierząc, odkrywają, że w trójkącie prostokątnym suma kwadratów długości przyprostokątnych jest równa kwadratowi długości przeciwprostokątnej.

Przykładowe materiały teoretyczne

  • Twierdzenie Pitagorasa (ZPE)
  • Twierdzenie Pitagorasa (ZPE)
  • Twierdzenie Pitagorasa (ZPE)
  • Twierdzenie Pitagorasa (ZPE)
  • Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa (ZPE)
  • Rozpoznawanie rodzaju trójkąta z wykorzystaniem twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa (ZPE)

Uczniowie powinni wiedzieć

sketchometry_gesture-point sketchometry_gesture-segment sketchometry_gesture-midpoint sketchometry_gesture-circle-radius-center-point sketchometry_input-square sketchometry_tool-measurement sketchometry_tool-measurement-add sketchometry_migration-glider-to-point
  • jak narysować punkt
  • jak narysować odcinek o danych końcach
  • jak znaleźć środek odcinka
  • jak narysować okrąg o danym promieniu AS
  • jak narysować kwadrat o danym boku, (GeometriaWielokąty foremneKwadrat → dotknij dwóch punktów).
  • jak jak mierzyć pola powierzchni i sumę dwóch pól powierzchni
    • Zmierzsketchometry_tool-measurement1.pngZmierz → dotknij obszaru i przeciągnij okienko pomiaru w wygodne miejsce
    • ZmierzObliczeniasketchometry_tool-measurement-add1.pngSuma → dotknij obszarów lub okienek z pomiarami → dotknij tablicy w wolnym miejscu
  • Jak odłączyć punkt (ślizgający się) od linii okręgu (dotknij punktu i przytrzymaj go 3s → przeciągnij do wolnego miejsca).

Arkusz roboczy

Konstrukcja

  • Skonstruuj odcinek AB.
  • Wyznacz środek odcinka AB i oznacz go literą S.
  • Narysuj okrąg o środku w punkcie S i promieniu SB.
  • Na okręgu, nad średnicą AB, zaznacz punkt C i narysuj odcinki AC i BC będące przyprostokątnymi powstałego trójkąta prostokątnego ABC (o przeciwprostokątnej AB).
  • Na bokach trójkąta ABC skonstruuj kwadraty (leżące na zewnątrz trójkąta) i oznacz je np. P1, P2, P. Zmień kolor kwadratu opartego na przeciwprostokątnej na zielony.
  • Zmierz pole zielonego kwadratu i sumę pól dwóch niebieskich kwadratów.

Badanie

  • Porównaj pomiary. Przesuń punkt 𝐶 na okręgu i/lub zmień położenie wierzchołków 𝐴 i 𝐵. Jakie są Twoje przypuszczenia? Zrób notatki.
  • Niech 𝑎 i 𝑏 oznaczają długości przyprostokątnych trójkąta, a 𝑐 długość przeciwprostokątnej. Sformułuj swoje przypuszczenie za pomocą tych liter. Nie zapomnij o warunku wstępnym dotyczącym trójkąta.
  • Oderwij punkt 𝐶 od linii okręgu i przesuń go do wewnątrz i na zewnątrz okręgu. Porównaj ponownie sumę pól niebieskich obszarów z polem zielonego obszaru. Zapisz swoje obserwacje.
  • Zmieniaj kształt trójkąta przeciągając dowolny z jego wierzchołków i obserwuj zmiany długości tych odcinków i związek między nimi. Czy powyższa relacja jest zachowana?
  • Sformułuj wnioski dotyczące kwadratów długości boków trójkąta prostokątnego, ostrokątnego i rozwartokątnego w postaci odpowiednich równań i nierówności.

Dodatkowe informacje

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.