Interaktywny plik html wygenerowany przez Sketchometry, dotyczący środkowych trójkąta, jego środka ciężkości i twierdzenia o środkowych.
Zagadnienia
- Trójkąt
- Środkowa
- Środek ciężkości
Opis
Materiały dotyczące konstruowania trójkąta i jego środkowych za pomocą narzędzia Sketchometry (Center for Mobile Learning with Digital Technology, University of Bayreuth).
Koncepcja modułów nauczania sketchometry - podzielonych na fazy konstruowania, badania, odręcznej dokumentacji, dyskusji i prezentacji - ma na celu promowanie samodzielnej pracy i uczenia się opartego na dociekaniu. Uczniowie otrzymują papierowy arkusz roboczy z zadaniami i poleceniami dostosowanymi do ich poziomu i używają tabletu lub smartfona jako elektronicznego szkicownika. Swoje obserwacje, odkrycia i założenia zapisują odręcznie w arkuszu wyników lub w zeszycie. Więcej informacji tu (en).
Poniższe materiały mają za zadanie jedynie ułatwić nauczycielowi przygotowanie zróżnicowanych scenariuszy zajęć, zgodnych z tą koncepcją, dostosowanych do poziomu klasy czy indywidualnego ucznia lub ułatwić wykorzystanie gotowych kostrukcji podczas wykładu i nie powinny być traktowane jako instrukcja dla ucznia.
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały zawarte na stronie źródłowej sketchometry.
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Poziom
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Wymagania wstępne i przykładowe cele nauczania
- Uczniowie znają pojęcia trójkąta i środkowych trójkąta.
- Uczniowie poprzez dynamiczną konstrukcję wnioskują, że środkowe trójkąta przecinają się w jednym punkcie - środku ciężkości.
- Uczniowie, korzystając z narzędzi pomiarowych sketchometry formułują twierdzenie o środkowych.
Przykładowe materiały teoretyczne
- Środkowe w trójkącie (ZPE)
- Twierdzenie o linii środkowej w trójkącie (ZPE)
- Trójkąty i ich własności (ZPE)
- Środkowe i środek ciężkości trójkąta (animacja konstrukcji) (Fendt)
Uczniowie powinni wiedzieć
- jak narysować trójkąt
- jak znaleźć środek odcinka
- jak narysować odcinek o danych końcach
- jak zaznaczyć punkt wspólny prostych/krzywych
- jak dokonać pomiaru długości odcinka (
Zmierz)
Arkusz roboczy
Konstrukcja
- Naszkicuj trójkąt 𝐴𝐵𝐶.
- Skonstruuj środki 𝐷, 𝐸 boków trójkąta 𝐴𝐵𝐶.
- Narysuj odcinek łączący wierzchołek 𝐴 i środek boku 𝐵𝐶. Odcinek ten jest jedną ze środkowych trójkąta.
- Stosując podobną metodę, narysuj środkową z wierzchołka 𝐵.
- Zaznacz punkt przecięcia środkowych 𝐹. Jest to środek ciężkości trójkąta 𝐴𝐵𝐶.
Badanie
- Zaznacz dwa odcinki 𝐵𝐹 i 𝐸𝐹 na jakie środek ciężkości trójkąta podzielił środkową 𝐵𝐸.
- Zmierz długość odcinków 𝐵𝐹 i 𝐸𝐹.
- Czy istnieje jakiś związek między długością 𝐵𝐹 i 𝐸𝐹? Zanotuj obserwacje.
- Zmieniaj kształt trójkąta przeciągając dowolny z jego wierzchołków i obserwuj zmiany długości tych odcinków i związek między nimi. Czy powyższa relacja jest zachowana?
- Czy analogiczny związek zachodzi między odcinkami 𝐴𝐹 i 𝐹𝐷?
- Narysuj trzecią środkową wychodzącą z wierzchołka 𝐶. Czy wszystkie trzy środkowe przecinają się w jednym punkcie?
- Przeciągnij dowolny z wierzchołków 𝐴, 𝐵, 𝐶 trójkąta. Czy środek ciężkości może leżeć poza trójkątem? Dlaczego?
Dodatkowe informacje
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w Informacje ogólne, a poradnik dotyczący korzystania ze Sketchometry w Instrukcje - linki na górze strony.