Stany skupienia materii - podstawy


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Stany skupienia materii - podstawy



Link bezpośredni do symulacji



states-of-matter-basics

Zagadnienia

  • Atomy
  • Cząsteczki
  • Stany skupienia

Opis

Ogrzewaj, oziębiaj i sprężaj atomy i cząsteczki. Obserwuj przemiany fazowe.

PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0

W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (Rouinfar, sierpień 2023)

W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, szkoła średnia

Przykładowe cele nauczania

  • Opisz właściwości trzech stanów skupienia: stałego, ciekłego i gazowego.
  • Przewiduj, jak zmiana temperatury lub ciśnienia zmienia zachowanie cząsteczek.
  • Porównaj cząsteczki w trzech różnych fazach.
  • Wyjaśnij krzepnięcie i topnienie ze szczegółami na poziomie molekularnym.
  • Rozpoznaj, że różne substancje mają różne właściwości, w tym temperaturę topnienia, krzepnięcia i wrzenia.

Przykładowe materiały teoretyczne

Sterowanie symulacją

Ekran Stany skupienia (link bezpośredni)

Podgrzewaj lub ochładzaj atomy i cząsteczki i obserwuj, jak przechodzą między fazą stałą, ciekłą i gazową.


states-of-matter-basics4

Ekran Przemiany fazowe (link bezpośredni)

Zbadaj, jak zachowuje się układ, gdy atomy i cząsteczki są podgrzewane, chłodzone, ściskane lub dodawane są kolejne cząsteczki.


states-of-matter-basics5

Opcje dostosowywania

Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3

Na przykład, jeśli w symulacji Stany skupienia materii - podstawy chcesz uwzględnić tylko pierwszy ekran (screens=1), z domyślną jednostką temperatury ustawioną na stopnie Celsjusza (defaultCelsius), użyj: https://www.edukator.pl/tik_edukator/states-of-matter-basics_all.html?screens=1&defaultCelsius

Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/tik_edukator/states-of-matter-basics_all.html?locale=pl&screens=1&defaultCelsius

preferencje

Wskazuje, że dostęp do tego dostosowania można uzyskać też z menu Preferencje lub Opcje... w symulacji.


Parametr query i opis Przykładowe linki
defaultCelsius - ustawia domyślną jednostkę temperatury na stopnie Celsjusza (normalnie Kelwiny).defaultCelsius
stickyBurners - używany do utrzymywania pozycji suwaka ogrzewania/chłodzenia w miejscu.stickyBurners
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy.screens=2,1
screens=1
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego.initialScreen=1
initialScreen=2
locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”.locale=pl (polski)
locale=fr (francuski)
preferencjecolorProfile - zmienia kolory symulacji dla łatwiejszej projekcji. Pole wyboru dostępne także w menu PhET w obszarze Opcje > Tryb projektora.colorProfile=projector
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true.allowLinks=false


Ułatwienia dostępu

blackbody-spectrum2

Tryb projektora i tryb pełnoekranowy

Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.

Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).

Klikając Opcje… w pojawiającym się oknie możemy zaznaczyć Tryb projektora, aby ułatwić projekcję. Następuje wtedy odwrócenie kolorów, tak jak na zrzucie ekranu poniżej.




states-of-matter-basics6

Wersje offline, niewymagające połączenia z internetem

Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.

Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.

Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store

Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):

states-of-matter-basics1

Diagramy fazowe

Symulacja nie jest przeznaczona do wykorzystania jako kompleksowe narzędzie do nauki o diagramach fazowych, zamiast tego koncentruje się na fazach materii. Osie diagramów fazowych nie są skalowane, gdyż mają dać uczniom jedynie ogólne pojęcie dotyczące diagramów fazowych. Niewielka liczba pokazanych cząsteczek i prostota podstawowych modeli sprawiają, że trudno jest dokładnie odwzorować dokładną fazę w odpowiednich obszarach diagramu fazowego. Uznaliśmy jednak, że uczniowie mogą odnieść pewne korzyści z zapoznania się z takim uproszczonym diagramem fazowym. (Diagramy fazowe dla wody, neonu i argonu zostały zilustrowane poniżej.) W symulacji znacznik na diagramie pozostaje na linii równowagi termodynamicznej cieczy/gazu lub ciała stałego/gazu (i jest ekstrapolowany do obszaru krytycznego). Jeśli to przybliżenie nie pasuje do konkretnych celów nauczania i obawiasz się, że może to spowodować zamieszanie, możesz zachęcić uczniów do zamknięcia diagramu fazowego.

states

Uproszczenia modelu

  • Model działa najlepiej, gdy w pojemniku znajduje się co najmniej (w przybliżeniu) 15 cząsteczek. Możliwe jest stworzenie sytuacji, w której w pojemniku znajduje się tylko kilka cząstek i w takich sytuacjach uczniowie mogą zaobserwować pewne dziwne zachowania. Jednym z przykładów są sporadyczne widoczne zmiany prędkości poszczególnych cząsteczek. Jeśli uczniowie zaobserwują takie rzeczy, powinni zostać poinformowani, że wynika to z ograniczeń modelu i nie reprezentuje zjawisk "świata realnego".
  • Liczba cząsteczek, które można wpompować do układu, jest ograniczona. Paski wskaźników na pompce rowerowej pokazują, ile dodatkowych cząsteczek można wpompować do układu.
  • Ta symulacja jest przeznaczona do badania stanów równowagi. W związku z tym dodawanie/usuwanie ciepła, dostosowywanie objętości i pompowanie dodatkowych cząsteczek jest celowo powolne, aby układ mógł się ogólnie zrównoważyć po wprowadzeniu zmian. (Szybsze zmiany w układzie, jeśli byłyby dozwolone, spowodowałyby większą różnorodność stanów układu).
  • Ciepło utajone nie jest uwzględnione ani obsługiwane przez model w tej symulacji.
  • Temperatura układu jest obliczana na podstawie prędkości cząsteczek i może się zmieniać w miarę pompowania do układu kolejnych cząsteczek.
  • Ciśnienie w układzie jest pochodną przenoszenia pędu między cząsteczkami a ściankami pojemnika. W rezultacie ciśnienie w temperaturze 0 K wynosi zero.
  • W symulacji możliwe jest osiągnięcie zera absolutnego, ale tempo zmian temperatury znacznie spada wraz ze zbliżaniem się do 0 K. Jest to zamierzone, ponieważ bardzo trudno jest sprawić, by układ cząsteczek osiągnął tak niską temperaturę. Osiągnięcie faktycznego zera absolutnego jest praktycznie niemożliwe, więc należy to traktować jako zaokrąglenie w dół od wartości poniżej 0,5 K.
  • W przypadku wody w stanie stałym chcieliśmy pokazać, że między cząsteczkami jest przestrzeń. Prawidłowa struktura wody w stanie stałym wymaga widoku 3D, ale przy niewielkich kompromisach udało nam się pokazać sytuację jakościowo w 2D. Dodatkowo, cząsteczki wody w stanie stałym wibrują bardziej niż oczekiwano.
  • Symulowana jest pewna grawitacja, ale jest ona minimalna - wystarczająca do utrzymania stałych form substancji na dnie pojemnika. Z tego powodu substancje w postaci ciekłej nie zawsze rozprzestrzeniają się wzdłuż dna pojemnika, tak jak woda w szklance. Faza ciekła nadal wizualnie różni się od innych faz pod względem odstępów międzycząsteczkowych i prędkości.
  • Chociaż plazma jest stanem materii, celowo zdecydowaliśmy się nie modelować jej tutaj.
  • Młodszym uczniom warto wyjaśnić, że dłoń i pojemnik nie są w ogóle skalowane, ponieważ w realnym świecie również składają się z atomów i cząsteczek.

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Przykładowe polecenia

  • Narysuj obraz każdej substancji w stanie stałym, ciekłym i gazowym. Wyjaśnij różnice i podobieństwa między poszczególnymi stanami.
  • Zbadaj, w jaki sposób można zmienić stan skupienia substancji w pojemniku.
  • Opisz różnicę w ruchu cząsteczek w ciele stałym, cieczy lub gazie.
  • Przewiduj, co stanie się z substancją po jej podgrzaniu lub schłodzeniu.
  • Opisz metodę zatrzymania ruchu atomów lub cząsteczek.
  • Wyjaśnij, dlaczego niektóre cząsteczki zaczynają się ze sobą sczepiać po dodaniu kolejnych cząsteczek.

Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Stany skupienia materii - podstawy tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).