Instrukcje dla nauczyciela do symulacji PhET - Stany skupienia materii - podstawy
Ogrzewaj, oziębiaj i sprężaj atomy i cząsteczki. Obserwuj przemiany fazowe.
PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (Rouinfar, sierpień 2023)
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Szkoła podstawowa, szkoła średnia
Podgrzewaj lub ochładzaj atomy i cząsteczki i obserwuj, jak przechodzą między fazą stałą, ciekłą i gazową.
Zbadaj, jak zachowuje się układ, gdy atomy i cząsteczki są podgrzewane, chłodzone, ściskane lub dodawane są kolejne cząsteczki.
Poniższe parametry query umożliwiają dostosowanie symulacji i można je dodać, dołączając znak '?' do adresu URL symulacji i oddzielając każdy parametr query znakiem '&'. Ogólny wzorzec adresu URL to: …html?queryParameter1&queryParameter2&queryParameter3
Na przykład, jeśli w symulacji Stany skupienia materii - podstawy chcesz uwzględnić tylko pierwszy ekran (screens=1), z domyślną jednostką temperatury ustawioną na stopnie Celsjusza (defaultCelsius), użyj: https://www.edukator.pl/tik_edukator/states-of-matter-basics_all.html?screens=1&defaultCelsius
Aby uruchomić to w języku polskim (locale=pl), adres URL będzie wyglądał następująco: https://www.edukator.pl/tik_edukator/states-of-matter-basics_all.html?locale=pl&screens=1&defaultCelsius
Wskazuje, że dostęp do tego dostosowania można uzyskać też z menu Preferencje lub Opcje... w symulacji.
Parametr query i opis | Przykładowe linki |
defaultCelsius - ustawia domyślną jednostkę temperatury na stopnie Celsjusza (normalnie Kelwiny). | defaultCelsius |
stickyBurners - używany do utrzymywania pozycji suwaka ogrzewania/chłodzenia w miejscu. | stickyBurners |
screens - określa, które ekrany są włączone do symulacji i jaka jest ich kolejność. Każdy ekran powinien być oddzielony przecinkiem. Więcej informacji można znaleźć w Centrum pomocy. | screens=2,1 screens=1 |
initialScreen - otwiera kartę SIM bezpośrednio na określonym ekranie, z pominięciem ekranu głównego. | initialScreen=1 initialScreen=2 |
locale - określa język symulacji przy użyciu kodów ISO 639-1. Dostępne wersje językowe można znaleźć na stronie symulacji w zakładce Tłumaczenia. Uwaga: działa to tylko wtedy, gdy adres URL symulacji kończy się na “_all.html”. | locale=pl (polski) locale=fr (francuski) |
colorProfile - zmienia kolory symulacji dla łatwiejszej projekcji. Pole wyboru dostępne także w menu PhET w obszarze Opcje > Tryb projektora. | colorProfile=projector |
allowLinks - jeśli false, wyłącza linki, które prowadzą uczniów do zewnętrznego adresu URL. Domyślnie jest true. | allowLinks=false |
Po kliknięciu logo PhET (na dole po prawej) pojawia się okno zawierające informacje dotyczące symulacji. Możemy tu zmienić sposób jej wyświetlania.
Klikając Pełny ekran przechodzimy do trybu pełnoekranowego (powrót - klawisz escape).
Klikając Opcje… w pojawiającym się oknie możemy zaznaczyć Tryb projektora, aby ułatwić projekcję. Następuje wtedy odwrócenie kolorów, tak jak na zrzucie ekranu poniżej.
Dostępne są również wersje symulacji niewymagające połączenia z internetem.
Aplikacja PhET Desktop zawiera wszystkie symulacje HTML5 i Java, w tym ich tłumaczenia, do użytku offline w systemach Windows i macOS (dostępne po zalogowaniu tu). Symulacje HTML5 nie wymagają dodatkowego oprogramowania, natomiast do uruchamiania dowolnych symulacji Java w aplikacji komputerowej jest wymagany Java SE Development Kit 8.
Za symboliczną opłatą możemy pobrać w postaci jednej aplikacji wszystkie materiały PhET, które zostały opublikowane w html5. Telefony, tablety i Chromebooki (z systemem Android): Google Play. iPhone'y i iPady (aplikacja na iOS): App Store
Darmową wersję desktopową tej aplikacji pobierzemy bezpośrednio klikając tu - wersja _pl zawiera polską (domyślną) i angielską wersję językową i tu - wersja _all zawiera angielską (domyślną) i wszystkie inne dostępne wersje językowe lub ze strony PhET (klikając przycisk ze strzałką przy wybranej wersji językowej):
Symulacja nie jest przeznaczona do wykorzystania jako kompleksowe narzędzie do nauki o diagramach fazowych, zamiast tego koncentruje się na fazach materii. Osie diagramów fazowych nie są skalowane, gdyż mają dać uczniom jedynie ogólne pojęcie dotyczące diagramów fazowych. Niewielka liczba pokazanych cząsteczek i prostota podstawowych modeli sprawiają, że trudno jest dokładnie odwzorować dokładną fazę w odpowiednich obszarach diagramu fazowego. Uznaliśmy jednak, że uczniowie mogą odnieść pewne korzyści z zapoznania się z takim uproszczonym diagramem fazowym. (Diagramy fazowe dla wody, neonu i argonu zostały zilustrowane poniżej.) W symulacji znacznik na diagramie pozostaje na linii równowagi termodynamicznej cieczy/gazu lub ciała stałego/gazu (i jest ekstrapolowany do obszaru krytycznego). Jeśli to przybliżenie nie pasuje do konkretnych celów nauczania i obawiasz się, że może to spowodować zamieszanie, możesz zachęcić uczniów do zamknięcia diagramu fazowego.
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.
Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.
Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Stany skupienia materii - podstawy tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).