Zagadnienia
- Laser
- Strumienie fotonów
- Mechanika kwantowa
Opis
Interaktywna symulacja, która pozwala użytkownikom poznać zjawiska fizyczne związane z działaniem laserów.
Źródło: OpenStax GitHub, na licencji GNU Affero General Public License Version 3.0 (na podstawie PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0).
W opracowaniu niniejszego poradnika wykorzystano materiały PhET: Strona źródłowa symulacji, Teacher Tips (Sam McKagan, 20 czerwca 2008)
W szablonie strony wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Poziom
Szkoła średnia
Przykładowe cele nauczania
- Opisz działanie absorpcji oraz emisji spontanicznej i wymuszonej i wyjaśnij warunki, jakie muszą być spełnione, aby każda z nich wystąpiła.
- Opisz, jak działa laser.
- Wyjaśnij wymogi dotyczące akcji laserowej w odniesieniu do natężenia i długości fali lampy, współczynnika odbicia lustra oraz czasu życia wzbudzonych stanów atomu.
- Rozwiązuj problemy związane z uszkodzonym laserem.
Przykładowe materiały teoretyczne
Sterowanie symulacją
Stwórz laser, pompując komorę wiązką fotonów. Zarządzaj stanami energetycznymi atomów lasera, aby kontrolować jego moc wyjściową.
Ekran Jeden atom (absorpcja i emisja) (link bezpośredni)
Obserwuj optyczne wzbudzenie pojedynczego atomu. Zobacz model atomu absorbującego i emitującego fotony.
Na tym ekranie uczniowie mogą obserwować wynik interakcji między wieloma atomami. Doprowadź do inwersji obsadzeń poziomów energetycznych i zapoczątkuj akcję laserową.
Złożone sterowanie
Kliknięcie w prawym górnym rogu ikony kół zębatych otworzy okno Opcji dodatkowych, a kliknięcie znaku zapytania włączy/wyłączy pomoc.
- Można przeciągać linie stanów wzbudzonych na diagramie poziomów energii w górę i w dół.
- Przycisk Resetuj przywraca ekran do stanu początkowego.
- Można wstrzymać symulację, a następnie użyć funkcji Krok, aby przeprowadzić stopniową analizę.
Spostrzeżenia na temat korzystania z aplikacji przez uczniów
- Zalecamy rozpoczęcie od pierwszej zakładki, aby pomóc uczniom zapoznać się z podstawowymi ideami dotyczącymi pojedynczego atomu. Druga zakładka może być przytłaczająca, jeśli będzie analizowana jako pierwsza.
- Uczniowie czasami mają problem z powiązaniem tego, co widzą w symulacji, z częściami prawdziwego lasera. Wyświetlenie zdjęcia rzeczywistego lasera powinno w tym pomóc.
- W wywiadach stwierdziliśmy, że nawet uczniowie bez zaplecza z zakresu nauk ścisłych byli w stanie zrozumieć podstawy działania lasera, bawiąc się tą symulacją.
Uproszczenia / założenia modelu
- Celem pierwszej zakładki jest po prostu pomoc uczniom w zrozumieniu absorpcji i emisji. Aby zbadać zasadę działania lasera, znacznie lepiej jest skorzystać z drugiej zakładki.
- Aby uzyskać akcję laserową, częstotliwość lampy powinna odpowiadać częstotliwości wzbudzenia drugiego stanu wzbudzonego, czas życia drugiego stanu wzbudzonego powinien być mały, czas życia pierwszego stanu wzbudzonego powinien być duży, a współczynnik odbicia zwierciadła powinien być wysoki.
- Używamy konwencji oznaczania stanu podstawowego jako „1”, pierwszego stanu wzbudzonego jako „2” itd. Inną powszechną konwencją jest oznaczanie stanu podstawowego jako „G”, pierwszego stanu wzbudzonego jako „1” itd. Jeśli w podręczniku i/lub materiałach szkoleniowych używana jest ta druga konwencja, należy wskazać uczniom tę rozbieżność.
- Gdy atom przechodzi z drugiego stanu wzbudzonego do pierwszego stanu wzbudzonego, emituje foton w podczerwieni. Fotony te nie są wyświetlane, chyba że wybrano opcję Pokaż fotony emitowane przy przejściu 3-2.
- Jeśli natężenie światła jest bardzo wysokie, można wzbudzić atom jednym fotonem, a następnie wywołać emisję wymuszoną kolejnym fotonem, zanim atom ulegnie spontanicznemu przejściu. W prawdziwym życiu proces ten jest bardzo rzadki, chyba że zachodzi akcja laserowa.
- Aby umożliwić wywołanie akcji laserowej w tak małym układzie, prawdopodobieństwo absorpcji i emisji wymuszonej jest wyższe niż w rzeczywistości. Są one ustawione tak, aby laserowanie było jak najłatwiejsze, jednocześnie pokazując, że nie każdy foton powoduje absorpcję lub wymuszoną emisję. Prawdopodobieństwo wzbudzenia można zmienić w menu Ustawienia.
- Dla uproszczenia, zwierciadła mają taki sam współczynnik odbicia dla wszystkich kolorów światła.
Sugestie dotyczące wykorzystania
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.
Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.
- Użyj laserów jako kontekstu, aby pomóc uczniom zrozumieć przejścia atomowe, absorpcję oraz emisję spontaniczną i wymuszoną.
- Zachęć uczniów do stworzenia pracującego lasera. (Będą musieli zmaksymalizować czas życia pierwszego stanu wzbudzonego i zminimalizować czas życia drugiego stanu wzbudzonego).
- Rzuć wyzwanie swoim uczniom, aby stworzyli laser tak potężny, że eksploduje!
- Poproś uczniów o wyjaśnienie przyczyn każdego z warunków wystąpienia akcji laserowej.
- Poproś uczniów, aby wyjaśnili, dlaczego do zbudowania lasera wymagane są trzy poziomy, a nie tylko dwa.
Przykładowe polecenia
- Co się dzieje, gdy foton oddziałuje z atomem? Rozważ to w kategoriach poziomów energetycznych.
- Zdefiniuj następujące pojęcia: emisja spontaniczna, emisja wymuszona, absorpcja.
- Pompowanie układu dwustanowego.
- Ta symulacja wykorzystuje pompę optyczną jako źródło energii dla lasera. Włącz źródło światła na średnim poziomie z wstępnie ustawioną długością fali. Co można zaobserwować odnośnie emitowanych fotonów? (Czy są to emisje spontaniczne, wymuszone czy oba rodzaje emisji... i jak można to rozpoznać?).
- Kiedy zmienisz natężenie światła do bardzo niskiego/wysokiego poziomu, co można zauważyć odnośnie emitowanych fotonów?
- Kiedy natężenie jest na średnim poziomie, ale czas życia jest krótszy/dłuższy, co można zauważyć w kwestii emisji?
- Co zaobserwujesz, gdy dostroisz światło do koloru o niższej/wyższej energii niż predefiniowany kolor?
- Pompowanie układu trójstanowego.
- Czy po zmianie na układ trójstanowy nadal można pompować elektrony na wyższy poziom energetyczny tylko za pomocą światła czerwonego, czy też jest jakaś inna energia światła, która teraz działa? Wyjaśnij.
- Jakie cechy charakterystyczne można zaobserwować w odniesieniu do zdarzeń emisji podczas pompowania dodatkowym kolorem? (Czy wszystkie emisje są w tym samym kolorze, czy są wymuszone, spontaniczne itp.)
- Kliknij Pokaż fotony emitowane przy przejściu 3-2. Jakie przejście reprezentują te fotony i w jakim obszarze widma się znajdują?
- Co dzieje się ze zdarzeniami emisji, gdy zwiększasz czas życia stanu górnego/dolnego?
- Jak można zmienić kolor światła emitowanego przez laser?
- Jak można zmienić kolor światła używanego do pompowania lasera?
Zobacz wszystkie opublikowane na stronach PhET aktywności dla Lasery tutaj (dostęp do materiałów wymaga zalogowania).
Symulacje zbliżone tematycznie