Długość dnia


Instrukcje dla nauczyciela do symulacji astroUNL - Długość dnia



Link bezpośredni do symulacji DaylightHours7



DaylightHours

Zagadnienia

  • Długość dnia
  • Pory roku
  • Strefy klimatyczne
  • Górowanie Słońca

Opis

Aplikacja pokazuje długość dnia w ciągu roku dla obserwatora w danej szerokości geograficznej. Jest to ważny czynnik przyczyniający się do występowania pór roku.

Jest to polska wersja językowa zaadaptowana z angielskiej wersji Daylight Hours Simulator hostowanego na platformie Astronomy Education at the University of Nebraska-Lincoln Web Site (https://astro.unl.edu)

W szablonie strony niniejszego poradnika wykorzystano kod html/css: phydemo.app.

Poziom

Szkoła podstawowa, Szkoła średnia

Przykładowe cele nauczania

  • Przyczyny zmian długości dnia i nocy
  • Przyczyny zmian miejsc wschodu i zachodu Słońca.
  • Określenie wysokości Słońca w południe
  • Objaśnienie zjawiska pozornej wędrówki Słońca w zależności od szerokości geograficznej i pory roku
  • Związek nachylenia osi obrotu Ziemi z powstawaniem stref jej oświetlenia

Przykładowe materiały teoretyczne

Sterowanie symulacją

Symulacja przedstawiająca liczbę godzin światła dziennego w zależności od szerokości geograficznej i dnia roku, a także animacja odpowiedniej ścieżki Słońca i wysokości jego górowania w południe w danym dniu.

Ekran Godziny światła dziennego

Wykres pokazuje długość dnia w ciągu roku dla obserwatora w danej szerokości geograficznej. Jest to ważny czynnik przyczyniający się do występowania pór roku.


DaylightHours4

Ekran Ścieżki Słońca

Na diagramie horyzontu pokazano ścieżkę Słońca w określonym dniu.


DaylightHours5

Ekran Oba

Umożliwia badanie zależności między długością dnia i ścieżką jaką przebywa Słońce w danym dniu.


DaylightHours6

Sugestie dotyczące wykorzystania

Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.

Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.

Polecenia i pytania zawarte w symulacji

  • Ustaw szerokość geograficzną na półkuli północnej na 40° N. Jaki jest zakres możliwej liczby godzin światła dziennego w ciągu roku (podaj wartości minimalne i maksymalne)? Czy można oszacować średnią liczbę godzin światła dziennego w ciągu roku?
  • Ustaw szerokość geograficzną równika 0°. Jaki jest zakres możliwej liczby godzin światła dziennego w ciągu roku (podaj wartość minimalną i maksymalną)? Czy można oszacować średnią liczbę godzin światła dziennego w ciągu roku?
  • Ustaw szerokość geograficzną bieguna południowego 90° S. Jaki jest zakres możliwej liczby godzin światła dziennego w ciągu roku (podaj wartości minimalne i maksymalne)? Czy możesz oszacować średnią liczbę godzin światła dziennego w ciągu roku?
  • Czy Słońce codziennie wschodzi i zachodzi na każdej szerokości geograficznej? Poeksperymentuj z suwakiem szerokości geograficznej i zidentyfikuj zakresy szerokości geograficznej, w których zawsze jest trochę godzin dnia, oraz zakresy, w których może ich nie być wcale.
  • Ziemskie pory roku zależą od półkuli. Ustaw datę na przesilenie letnie i przeciągnij suwak szerokości geograficznej przez cały zakres wartości. Przećwicz wykorzystanie tego wyniku do wyjaśnienia na czym ta zależność polega.
  • Należy pamiętać, że w tropikach — szerokościach geograficznych między 23,5° S a 23,5° N — Słońce w południe przejdzie przez zenit w określonym dniu lub dniach roku. Użyj tej symulacji, aby zweryfikować to stwierdzenie. Należy rozpocząć od wybrania szerokości geograficznych w tym zakresie i znalezienia terminu, w którym Słońce znajdzie się w zenicie. Następnie spróbuj wykonać to zadanie dla szerokości geograficznej spoza tego zakresu (nie odniesiesz sukcesu ;-).
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej na swoją obecną szerokość geograficzną, ustaw datę na przesilenie letnie i włącz tryb animacji dziennej. Opisz ścieżkę Słońca w tym dniu. Powtórz dla przesilenia zimowego.
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej dla równika (0°), ustaw datę na przesilenie letnie i włącz tryb animacji dziennej. Opisz ścieżkę Słońca w tym dniu. Powtórz dla przesilenia zimowego.
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej dla bieguna północnego (90° N), ustaw datę na przesilenie letnie i włącz tryb animacji dziennej. Opisz ścieżkę Słońca w tym dniu. Powtórz dla przesilenia zimowego.
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej na koło podbiegunowe na półkuli północnej (66,5° N), ustaw datę na przesilenie letnie i włącz tryb animacji dziennej. Opisz drogę Słońca w tym dniu. Powtórz tę czynność dla przesilenia zimowego. Jak różniłyby się te wyniki w przypadku koła podbiegunowego na półkuli południowej?
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej dla bieguna północnego (90° N) i włącz tryb animacji rocznej. Jak bardzo Słońce może znajdować się poniżej horyzontu? Czy kiedykolwiek robi się naprawdę ciemno? O północy? Teraz zmień suwak szerokości geograficznej na środkową szerokość półkuli północnej. Jak bardzo Słońce może znajdować się poniżej horyzontu? Czy kiedykolwiek robi się naprawdę ciemno? O północy?
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej na swoją obecną szerokość geograficzną i użyj trybu animacji rocznej. Opisz drogę Słońca w ciągu roku, podsumowując zarówno liczbę godzin dziennych, jak i wartości wysokości podczas górowania.
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej na równik (0°) i użyj trybu animacji rocznej. Opisz drogę Słońca przez cały rok, podsumowując zarówno liczbę godzin dziennych, jak i wartości wysokości górowania.
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej dla bieguna północnego (90° N) i użyj trybu animacji rocznej. Opisz drogę Słońca przez cały rok, podsumowując zarówno liczbę godzin dziennych, jak i wartości wysokości górowania.
  • Ustaw suwak szerokości geograficznej na 66,5° N i użyj trybu animacji rocznej. Opisz drogę Słońca przez cały rok, podsumowując zarówno liczbę godzin dziennych, jak i wartości wysokości podczas górowania.

Symulacje zbliżone tematycznie


Opisy

 Thumbnail

Eksplorator zaćmień

astroUNL

 Thumbnail

Ruch obiegowy Ziemi wokół Słońca

earthspacelab

 Thumbnail

Prawa Keplera

PhET

 Thumbnail

Grawitacja, a orbity

PhET

 Thumbnail

Mój Układ Słoneczny

PhET

 Thumbnail

Pory roku

earthspacelab

Symulacje/wizualizacje

 Thumbnail

Symulator ruchów Słońca

astroUNL

 Thumbnail

Symulator ekliptyki - Zodiak

astroUNL

 Thumbnail

Fazy Księżyca

ck12

 Thumbnail

Pory roku

Concord Consortium

 Thumbnail

Symulator faz Księżyca

astroUNL

 Thumbnail

Czas słoneczny

earthspacelab

 Thumbnail

Fazy księżyca

earthspacelab

 Thumbnail

Zaćmienia Słońca i Księżyca

earthspacelab

 Thumbnail

Zjawiska pływowe

earthspacelab

 Thumbnail

Fazy Księżyca i pływy morskie

ejss

 Thumbnail

Eksplorator obrotów nieba

astroUNL

 Thumbnail

Długość dnia

astroUNL

 Thumbnail

Pory roku - Dzień - Noc (1)

Seilias

 Thumbnail

Pory roku - Dzień - Noc (2)

Seilias

 Thumbnail

Pory roku - Dzień - Noc (3)

Seilias