Instrukcje dla nauczyciela do symulacji earthspacelab - Pory roku
Co powoduje pory roku? Jak wysoko nad horyzontem jest Słońce w ciągu roku na różnych szerokościach geograficznych? A jak zmieniłaby się sytuacja, gdyby oś Ziemi miała inne nachylenie? Interaktywna animacja obrazująca tytułowe zagadnienie.
© Václav Černík 2017–2021 (tłumaczenie edukator.pl) Źródło: https://www.earthspacelab.com/
W szablonie strony niniejszych instrukcji wykorzystano kod html/css: phydemo.app.
Szkoła podstawowa, Szkoła średnia
Sterowanie symulacją jest intuicyjnie proste i nie wymaga komentarza. Domyślne ustawienia są zgodne z wartościami rzeczywistymi. Nachylenie osi Ziemi to kąt między osią Ziemi i normalną (czyli linią prostopadłą) do płaszczyzny ekliptyki (czyli płaszczyzny ziemskiej orbity). Aktualna wartość nachylenia to 23,44 stopnie. Przeciągając myszką, można zmieniać perspektywę. Pokrętłem myszki można ustawić zoom.
Wskazówki dotyczące wszystkich symulacji zawarte są w informacjach ogólnych.
Więcej porad dotyczących korzystania z symulacji z uczniami można znaleźć na stronach PhET w sekcji Wskazówki dotyczące korzystania z PhET.
Eksplorator zaćmień
astroUNL
Prawa Keplera
PhET
Grawitacja, a orbity
PhET
Mój Układ Słoneczny
PhET
Ruch obiegowy Ziemi wokół Słońca
earthspacelab
Długość dnia
astroUNL
Symulator ruchów Słońca
astroUNL
Symulator ekliptyki - Zodiak
astroUNL
Fazy Księżyca
ck12
Pory roku
Concord Consortium
Symulator faz Księżyca
astroUNL
Czas słoneczny
earthspacelab
Fazy księżyca
earthspacelab
Zaćmienia Słońca i Księżyca
earthspacelab
Zjawiska pływowe
earthspacelab
Fazy Księżyca i pływy morskie
ejss
Eksplorator obrotów nieba
astroUNL
Długość dnia
astroUNL
Pory roku - Dzień - Noc (1)
Seilias
Pory roku - Dzień - Noc (2)
Seilias
Pory roku - Dzień - Noc (3)
Seilias